Publik på Almedalen och hashtaggen #almedalen
Foto: TT

Det pratade Almedalen om de senaste åren

I de politiska diskussionerna under Almedalsveckan spelar sociala medier en stor roll. SVT Opinion kommer varje dag under veckan att bevaka diskussionen på sociala plattformar och publicera statistik och intressanta inlägg från Twitter, Facebook och Instagram.

En tillbakablick på Almedalen i sociala medier 2014 och 2015 visar tydligt vilken typ av ämnen som har varit omtalade. Nästan alla av de mest retweetade inläggen under Almedalsveckorna 2014 och 2015 handlar på något sätt om rasism eller SD. Här är de fem mest spridda:

1. @antteist: 2006: ”Ska SD komma till Almedalen!?” 2014: Klart SvP är med 2022: Katla håller öppningstal 2030: Djävulens tredagarsseminarium populärast

957 retweets. Se inlägget på Twitter.

2. @LisaRostlund: Svp förklarar för Tova Jones, 17,att hon bör deporteras till Jamaica därifrån hennes farföräldrar kommer. #Almedalen

326 retweets. Se inlägget på Twitter.

3. @ozznujen: J Åkesson lockade 2.600. Jag lockade nästan 6.000. Svenska folket valde. TACK #almedalen #svpol

321 retweets. Se inlägget på Twitter

4. @gunthermarder: I #Almedalen talar Löfven om massiva skattesänkningar senaste åren. Här är verkligheten, 1900 till idag: #svpol

266 retweets. Se inlägget på Twitter.

5. @RobbieLauler: 17.00, fansen i Kungsträdgården: ”Välkomna hem, svenska hjältar”. 18.00, Jimmie Åkesson i Almedalen: ”Minska invandringen med 90 procent”.

220 retweets. Inlägget på Twitter.

(Källa: Intellecta)

Nummer ett på listan har fortsatt att spridas även inför årets Almedalsvecka.

– Den tweeten återkommer varje år, den har börjat spridas även inför årets Almedalsvecka, säger Hampus Brynolf, VD för Intellecta och sociala medier-expert. Han fortsätter:

– Det är intressant att det som spinner på Twitter kring Almedalen är tweets som raljerar över SD och rasism. Det är inte bara att det handlar om SD och rasism – de är även tydligt emot dem. Det beror nog på vilka det är som finns på Twitter och engagerar sig i Almedalen. Det pågår ju en massa andra samtal på Twitter som inte handlar om Almedalen alls.

Vad beror den här spridningen på, är det kampanjer eller ”riktigt” engagemang?

– @gunthermarder:s tweet är såklart en kampanj. Men det är en svår gränsdragning: Är det en kampanj att uppmana folk att retweeta? Att uppmana sina anställda att retweeta? Hans tweet är inte ”lika organisk” – med citationstecken – som den första tweeten. Det är inte robotar som har klickat på retweetknappen, men den är lite mer kampanjartad.

Jakob Svensson, forskare på Uppsala universitet, tycker att listan illustrerar väl hur sociala medier används för att sprida sin egen åsikt, istället för att ägna sig åt samtal med oliktänkande. 

– Samtliga dessa tweets handlar om att sprida sin åsikt i sin egen åsiktskorridor. Hur många Sverigedemokrater spridde Özz Nujens tweet tror ni? Jag gissar på noll. Och om de gjorde det i så fall för att attackera honom.

Läs mer i Jakob Svenssons debattartikel.

Löfven mest omnämnd

Almedalsveckan kretsar kring riksdagspartierna som ofta utnyttjar uppmärksamheten till att göra utspel. Såhär mycket blev de olika paritledarna omtalade på Twitter under 2014 och 2015 års Almedalsvecka:

Jakob Svensson kommenterar:

– Jag är inte förvånad över att Löfven dominerar. Våra studier visar på att Socialdemokraterna är aktiva online och de har också mest att sprida. Som till exempel bedrifter, görande, besök, uttalande eller medieframträdanden.

– Sedan har vi sett att sociala medier också används för att attackera motståndare. I det perspektivet är det inte konstigt att partiledarna från ytterkanterna, Sjöstedt och Åkesson, ofta nämns. Jag antar alltså att deras siffror mycket beror på att motståndare använder dessa partiledare som slagträ i debatten, att attackera dem. En del av Löfvens omnämnanden beror nog på detta också. Alliansen har ett behov av att profilera sig emot den socialdemokratiskt ledda regeringen, säger han. 

SVT Opinion mäter snacket om Almedalen

Under Almedalsveckan 2016 kommer SVT Opinion att mäta hur det pratas om Almedalen på sociala medier. Vilka partier, sakfrågor eller personer blir omtalade och varför?

Följ rapporteringen och debatten hela veckan från söndag till söndag på svt.se/opinion.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer