Iman Aldebe. Foto: John Honk
Debattinlägg

”Slöjan inte enbart reserverad för muslimer”

Om debattören

Iman Aldebe
Designer

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Muslimskt mode är inget nytt modefenomen, år 2008 slog nämligen Dubai igenom med en modernisering av muslimskt mode på outforskad mark i mellanöstern och satte bollen i rullning, som bara efter några år blev till en miljardindustri.

Jag har dock varit verksam med att som enda expertis skapa muslimskt mode i Sverige sedan år 2000.

Under den första intervjun med mig som utfördes av en stor kvällstidning, ringde de till pressansvarig på tre stora klädkedjor och ställde frågan om de kunde tänka sig att designa slöjor i framtiden, svaret var nej.

Nu har H&M valt att ha med en modell med slöja i sin senaste reklamkampanj. Ett steg som fick en enorm spridning i social media.

En del valde att hylla reklambilden, en del beskyllde företaget för att verka för kvinnoförtryck och andra hotade med bojkott av klädkedjan. Klädkedjans svar till kritikerna var att deras syfte med reklamkampanjen var att spegla hur samhället såg ut.

Det klädföretaget nu har gjort är att som första internationella och västerländska kedja ta ett första kliv mot en köpstark målgrupp.

Genom att ge legitimitet till denna målgrupp har det väckt olika reaktioner i social media och en reaktion som stack ut var ett påstående om att reklamkampanjen endast var ett PR-trick eller om de faktiskt kan tänka sig att ta ett ytterligare kliv och faktiskt börja producera plagg och slöjor för muslimska kvinnor.

Slöjan är inget exklusivt muslimskt plagg som enbart är reserverad för muslimer.

Slöjan har genom alla år genomsyrat många religioner och kulturer världen över. Rädslan för att tappa kunder får aldrig vara bromskloss i modeindustrin.

För just i väst är denna marknad outforskad och där kan en produktion utvecklas och gynna tillväxten.

Klädbranschen får gärna höra av sig för råd och tips om hur de skulle kunna bredda sin målgrupp och våga ta mer plats på den muslimska marknaden.

Moderniseringen av muslimskt mode utvecklades i Sverige och därför bör H&M som ett svenskt internationellt företag våga ta plats på den muslimska marknaden.

Nu gäller det för dem att utgå från en bild till handling. Tips och råd delar jag gärna med mig utav till företag och andra pionjärer och guidar de fram mot ett gemensamt mål.

Nämligen en strävan efter att leva upp till ett öppnare och ett mer tolerant samhälle.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.