Foto: Pontus Lundahl/TT
Debattinlägg

”IT-företagen vet mer än dina vänner”

Integritet ·

”Det digitala kopplet sitter klistrat runt handleden medan vi springer mot en katastrof för den personliga integriteten”, skriver Christer Spörndly.

Om debattören

Christer Spörndly
Nordisk marknadschef på F-Secure

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Vi var många som fick ett aktivitetsband under granen i år. Nu har vi det runt armen som en ständig följeslagare när det gäller att uppfylla nyårslöften om en mer hälsosam livsstil.

Vi delar glatt med oss om våra hälsodata till vänner – men också till IT-företag som blir allt mer aggressiva i sin lagring av våra personuppgifter.

Det här är en oroande utveckling där tekniken dikterar villkoren och lagstiftningen inte hänger med. Och under tiden fortsätter vi konsumenter att skriva på allt mer långtgående användarvillkor som vi aldrig läst.

Själv känner jag mig som pojken i kejsarens nya kläder. Skillnaden är bara att det nu inte bara är kejsaren som är naken.

Vi är alla mer eller mindre nakna på nätet, där vi delar med oss om allt mer personlig data till världens mäktigaste företag som Apple, Google, Facebook och Microsoft.

Det är företag som ofta vet mer om oss själva än vad våra vänner gör.

Företag som bedriver rovdrift med jordens resurser svartlistas, men företag som bedriver rovdrift med vår personliga integritet hyllas av användare, börsen och politiker. Hur kunde det bli så här?

Jag tror att det är flera komponenter som spelar in.

1. Tekniken är kul att använda. Du blir glad över dina framgångar i löparspåret och funderar inte så mycket på att dina hälsodata sparas mobiltelefontillverkare, appar och sportföretag.

2. Många tänker att ”jag har inget att dölja” så det spelar ingen roll. Men vi har alla rätt till ett privatliv. Vi måste kunna få dra för gardinerna även på nätet.

3. Vi har blivit vana vid att nyheter, tjänster och appar är gratis. Men vi tänker inte på att våra surfvanor är hårdvaluta för annonsörer.

Men hur ser vi svenskar då på denna kommersiella övervakning. Vi lät Novus undersöka det i november förra året.

Resultatet i korthet blev att tre av fyra är oroliga att kommersiella intressen spionerar på oss.

Men samtidigt finns det få som vet hur de ska göra för att begränsa övervakningen. Det finns ett extremt kunskapsövertag som teknikföretagen utnyttjar.

Det här borde vara en mycket tydlig varningssignal. Både konsumenter och politiker borde ställa hårda och tydliga krav på it-jättar, apputvecklare och medieföretag att samla in färre uppgifter.

Massinsamlandet av data och den slentrianmässiga kommersiella övervakningen måste stoppas.

Huvudansvaret ligger på politiker som måste stifta lagar som hänger med i den nya verkligheten. Det är bra att regeringen tillsatt en integritetsutredning. Men det är bråttom.

Teknikmässan CES i Las Vegas avslutades nyligen och trenden är tydlig – allt fler prylar blir uppkopplade. Det är klockor, vitvaror, glasögon och termostater.

Medierna rapporterar om framstegen.

Men vi blundar för de etiska problem som den nya tekniken skapar.

Snart är det dags för nästa löparrunda. Det digitala kopplet sitter klistrat runt handleden medan vi springer mot en katastrof för den personliga integriteten.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.