Debattinlägg

Köpcentrumsförbud inte lösning för levande stadskärna

STADSPLANERING ·

Johan Anselmsson om att Landskrona vill ha förbud mot nya köpcentrum i kommunen:

Landskrona kommun vill förbjuda nya köpcentrum i kommunen, för att få stadskärnan att piggna till igen. Frågan har i veckan väckt intresse bland andra kommuner, men är generellt inget att rekommendera. Konsekvenserna blir bara att grannkommunerna snor åt sig alla köp– och jobbtillfällen. Plocka i stället bort gågatorna och ordna med parkeringar inne i stan, så kanske stadshandeln lever upp av sig själv, skriver Johan Anselmsson. 

Tecken tyder nu på att stadskärnorna i flera skånska kommuner utarmas. Det finns vad jag vet inga exempel på stadskärnor som vänt den här trenden, och tro mig, jag har letat. I stället är det internet, externa köpcenter och handelsplatser som tar andelar av våra gamla stadskärnor.

Därför är det intressant att se att Landskrona kommun försöker sig på en unik strategi, nämligen att förbjuda externa köpcenter och handelsplatser, för att i stället välkomna dem till centrum.

Det är djärvt av kommunen att göra så här. Men generellt sett tror jag inte på förbud i detta sammanhang – och det gäller både förbud mot bilar i centrum, och att förbjuda externa handelsplatser.

Köpcentrens vara eller icke vara­ har varit den eviga frågan sedan de första köpcentren dök upp under första halvan av 1900-talet. Frågan gäller USA såväl som lilla Sverige, två av de länder i världen med högst andel köpcenter av den totala handeln.

Förbudet mot externa köpcenter har skapat uppmärksamhet och kan verka tilltalande för många kommuner, men det är inget jag rekommenderar generellt sett. Visst skulle det vara skönt om vi kunde bevara det gamla och ha en mysig och levande stadskärna likt förr.

Men problemet med till exempel Landskronas strategi är att kommunen egentligen inte kan förbjuda köpcenter, eftersom det då innebära att grannkommunen i stället etablerar ett externt center och snor åt sig både kunder, butikskedjor och arbetstillfällen.Situationen blir inte bättre av att internethandeln och de stora lådkoncepten likt Biltema, Rusta eller Plantagen ökar. Dessutom blir de här koncepten allt mer sofistikerade, och här hamnar stadskärnan snabbt på efterkälken.

Landskronas idé måste dock sättas i relation till historik såväl som nuläget. Problemet med en utdöende stadskärna är inte unikt för denna kommun, och som jag ser det handlar det dessutom om att Landskrona länge saknat samordning och styrning av handelsplatserna i kommunen. Ur den synvinkeln verkar det förnuftigt att koncentrera handeln till ett par närliggande platser.

Delvis får städerna skylla sig själva för att de hamnat i den här situationen. En bidragande orsak till köpcenters popularitet är att man har förbjudit biltrafik inne i centrum. Miljön är viktig, och det är allas ansvar. Men att förbjuda bilar och skapa gågator i stan – vad blir effekten av det?

Jag vill såklart ge fullt beröm till alla städer (inte bara de runt Landskrona) som värnar om miljön, men frågan är om de går rätt väg då de begränsar parkeringsmöjligheter i centrum.

Öppnar man däremot upp för bilar, med tillfartsleder, fri parkering under de bästa shoppingtiderna, och plockar bort gågator, enkelriktningar, krångliga parkeringshus och automater, så kan vi i framtiden se en annan utveckling. Som lösningarna ser ut i idag, ökar det bara förutsättningarna för att man väljer att ta bilen till köpcentren.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.