Kari Andén-Papadopoulos tror att direktsändningar av militära operationer på sociala medier riskerar att fiktionalisera kriget och förvandla det till en direktströmning i mängden ägnade åt lustbetonad konsumtion.
Kari Andén-Papadopoulos tror att direktsändningar av militära operationer på sociala medier riskerar att fiktionalisera kriget och förvandla det till en direktströmning i mängden ägnade åt lustbetonad konsumtion. Foto: privat/skärmdump Facebook
Debattinlägg

”Bisarrt när kriget sänds live på Facebook”

Slaget om Mosul ·

”Det är lätt att känna sig illa berörd av detta surrealistiska möte mellan Facebooks glättiga gilla-kultur och strömmandet av en livsfarlig militär operation med höga insatser”, skriver Kari Andén-Papadopoulos.

Om debattören

Kari Andén-Papadopoulos
Professor vid Institutionen för mediestudier, Stockholms universitet

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Den Irak-ledda offensiven för att återta den irakiska staden Mosul från terror-organisationen IS strömmas i realtid på Facebook Live.

Flera TV-stationer, inklusive den kurdiska nyhetsbyrån Rudaw och det irakiska tv-bolaget Iraqiya TV, har satt upp kameror så nära Mosul som möjligt och direktsänder truppernas framryckning mot den symboliskt och militärt så viktiga staden. Al Jazeera och brittiska Channel 4 publicerar Rudaws live-sändning på sina Facebook-sidor.

Hundratusentals användare loggar in och följer skådespelet på sina privata skärmar.

Bilderna kunde vara hämtade från något av de många andra flöden som vi vant oss vid att se från krigshärdar runt om i världen: stridsvagnar och soldater i förgrunden, svarta rökpelare i bakgrunden som stiger från avlägsna explosioner och bränder, som en illavarslande antydan om den död och destruktion som ligger bortom vårt synfält.

Med ett bisarrt undantag, dock: precis som med andra videor på Facebook Live kan användarna interagera med, och reagera på, bildflödet från Mosul-offensiven med emojis. 

Framför live-bilderna av framryckande stridsvagnar och soldater flyter följaktligen hjärtan, tummen upp och arga eller gråtande emojis runt.

Det är lätt att känna sig illa berörd av detta surrealistiska möte mellan Facebooks glättiga gilla-kultur och strömmandet av en livsfarlig militär operation med höga insatser. FN har ju redan varnat för att den kommer att leda till en massiv humanitär katastrof. 

Av kommentarsfälten att döma är dock många användare fascinerade av det krympande avståndet – i tid och rum – mellan det fysiska kriget (där borta) och bilden av det direkt i den egna mobilen (här hemma).

”Svär vid gud, teknologin är galen. Här sitter jag klockan ett på natten och äter flingor (döm mig inte) medan jag tittar på ett krig som bryter ut på andra sidan jorden i en magisk låda stor som en banan” skriver en signatur.

Förhållandet mellan krig och bild har radikalt förändrats i ett digitalt medielandskap där medierna opererar i realtid och där nya teknologier inte bara ökat antalet bilder från konfliktzoner runt om i världen utan också gjort det möjligt för nya aktörer – lokalinvånare, aktivister, fotsoldater, upprorsmän, terrorister – att ta och publicera sina egna bilder av kriget.

Från Mosul-offensiven har vi redan sett de spektakulära bilderna från en Peshmerga-soldats kroppskamera som visar hur de kurdiska styrkorna rycker fram under intensiv beskjutning från IS.

De nya möjligheterna att se krigshändelser i real-tid på våra privata mobiler kan ge oss nya inblickar – och kanske skapa ett starkare engagemang – i den komplicerade och kaotiska och brutala verklighet som direkta krigserfarenheter innebär. 

Intima och förkroppsligade bilder av våldet förmedlar som aldrig tidigare en känsla av att befinna sig ”där”, i stridens hetta. Det verkar som vi kan se allt, också döden och lidandet, från en mångfald vinklar.

Samtidigt är det viktigt att understryka att direktströmningen inte innebär att vi får se en ofiltrerad, opartisk eller heltäckande bild av Mosul-offensiven. Det är i högsta grad ett vinklat skådespel som nu utspelar sig på våra skärmar.

En maktdemonstration orkestrerad av den USA-stödda koalitionen, ägnad att demoralisera IS och boosta den irakiska armén efter förödmjukelsen att förlora Mosul för två år sedan.

Det är också ett sätt för president Obama att visa handlingskraft i bekämpandet av IS och kompensera för misslyckandena i Syrien. Man ska också komma ihåg att hela idén med inbäddade journalister är, liksom under invasionen av Irak 2003, att de ska se och skildra kriget ur de USA-stödda truppernas perspektiv. 

Frågan är också om inte de nya möjligheterna att beskåda militära operationer live på Facebook via våra Iphones riskerar att fiktionalisera kriget och förvandla det till en direktströmning i mängden ägnade åt lustbetonad konsumtion.

Många som följer Mosul-sändningen associerar till videospel och reality-tv. Underhållningsvärdet är uppenbart.  ”Dags att hämta popcornen” skriver signaturen Mike Scott sarkastiskt.”

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.