STOCKHOLM 201 112 119 Svenskt kött. Entrecote. Foto: Anders Wiklund / SCANPIX / Kod 10140
Svenskt kött. Entrecôte. Till höger Marianne Andersson, ordförande LRF Skåne. Foto: Anders Wiklund / SCANPIX / TT / Hans Jonsson
Debattinlägg

”Snöa inte in på köttfri jul”

Opinion ·

”Vi vill uppmana till att inte snöa in på köttets klimatpåverkan. Det viktiga är att vi väljer svenskt så långt det går, det lönar sig alltid för klimatet”, skriver Marianne Andersson, ordförande LRF Skåne.

Om debattören

Marianne Andersson
Ordförande LRF Skåne

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Debatten om att köttet ska ta mindre plats eller inte under den stora mathelgen är åter aktuell. Vill man som konsument bidra till minskade utsläpp är lösningen att köpa livsmedel ifrån Sverige.

Debatten om kött är för oss lika märklig varje gång. Utifrån hur vi i LRF arbetar med hållbarhet borde vi istället producera mer och att fler konsumenter köper svenska råvaror.

Många snöar in sig på att det är köttet är den stora klimatboven. Konsumtionen av importerade livsmedel i Sverige har ökat och nu står den för 70 procent av växthusgasutsläppen.

Utsläppen från svenskt nötkött är cirka 25 procent lägre än EU:s genomsnitt. Vi kommer inte ifrån att all matproduktion ger utsläpp eftersom det beror på naturens biologiska processer.

Som konsumenter kan vi göra klimatsmarta val baserat på fakta och med märkningen Från Sverige är det lättare att hitta svenska livsmedel i butik.

Vid EU-inträdet 1995 var 75 procent av all mat som konsumerades i Sverige producerad inom landet och sedan dess har andelen minskat till cirka 50 procent.

Det är inte längesedan mjölkbonden Anette Gustawsson från Norrtälje skrev en debattartikel med rubriken ”Ni skyller på mina kor och drar till Thailand.

Det är ett utmärkt exempel som luckrar upp och nyanserar debatten om människans klimatavtryck. Vi vill inte bestämma vad folk ska stoppa i munnen utan förespråkar tallriksmodellen som man sedan barnsben fått lära sig.

Att äta råvaror i säsong, välja svenska råvaror så långt det går och att slänga mindre mat är något alla konsumenter kan göra. Det är ett utmärkt tillfälle att inför jul och nyår hålla utkik efter kålsorter som är lokalt producerade.

Konsumenten har en ytterst viktig roll för att den svenska bonden ska kunna driva konkurrenskraftiga företag som i sin tur stärker landsbygdens tillväxtpotential och den svenska ekonomin.

I en rapport från LRF om det gröna näringslivet visar forskningsinstitutet Nordregio att det gröna näringslivet har stor potential att stimulera sysselsättningen.

En miljon kronor i ökad efterfrågan i jordbrukssektorn leder till 2,51 stycken nya jobb jämfört med hela den svenska ekonomin på 1,42 stycken nya jobb.

Det är inte enbart köttet som tar plats på julbordet utan det finns en uppsjö läckra kål-, bröd-, ägg- och mejeriprodukter. Vi har en växtodling, grönsaks- och fruktodling med hög kvalitet och strikta regler för användning av växtskyddsmedel.

Svensk frukt och grönt har korta transporter bakom sig vilket även gör vinteräpplet till ett klimatsmart val. Märkningen Från Sverige gör det lättare för konsumenter att hitta livsmedel från Sverige.

Den blåa cirkelformade symbolen med gul text är ett bra kvitto på att djuren haft ett bra liv, säkra och hållbara livsmedel och att den svenska bondens lönsamhet och konkurrenskraft ökar. Vi vill uppmana till att inte snöa in sig i köttets klimatpåverkan.

Det viktiga är att vi väljer svenskt så långt det går, det lönar sig alltid för klimatet. Lösningen finns närmre än man tror. 

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.