Lastbil, lastbilschaufför, trafik
Foto: Fredrik Sandberg / TT
Debattinlägg

”Alkobommar är bara en del av lösningen”

Transporter ·

”Varför är inte Moderaterna beredda att göra mer för schysst konkurrens och rättvisa villkor? Det är minst lika viktiga delar av trygga vägar som alkobommar”, skriver Pia Nilsson (S).

Om debattören

Pia Nilsson
Gruppledare (S) riksdagens trafikutskott

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

I en debattartikel på SVT Opinion anklagar riksdagsledamot Sten Bergheden (M) regeringen för att bromsa införandet av permanenta alkobommar i svenska hamnar.

Det är en väldigt grov anklagelse i en fråga där Bergheden rimligen vet att vi är överens i sak.

Jag är faktiskt överens med Sten Bergheden (M) om det mesta han skriver. Dödsolyckorna på svenska vägar måste minska.

Rattonykterhet bland yrkesförare är en viktig orsak till svåra olyckor.

Den försöksverksamhet med alkobommar i svenska hamnar som nyligen avslutats har gett mycket goda resultat.

En viktig orsak till detta är den rent preventiva funktionen: När förare med vet att alkobom finns så tar de inte en öl till maten under färjeöverfarten. Därför gav regeringen också Trafikverket i uppdrag att utreda hur försöket med alkobommar skulle kunna permanentas. Det är normal rutin för beredning av ärenden av sådant här slag.

Eftersom ett lyckat försök redan genomförts och den politiska viljan var mycket tydligt uttryckt hade vi all anledning att anta att utredningen skulle föreslå väldigt enkla åtgärder för ett permanentande.

Enligt min mening gick Trafikverket utanför direktiven när de ifrågasätter förslaget som sådant. Samtidigt måste ju såväl regeringen och jag, som Sten Bergheden (M), faktiskt lyssna på vad myndigheterna har att säga.

En orsak till att myndigheterna hellre lägger resurser på ordinarie kontroller längs med väg är att man vid sådana kontroller ofta uppdagar annan brottslighet.

Trafikförseelser som fortkörning och rattfylleri leder ofta till kontroller av fordon där till exempel vapenbrott, smuggling och trafficking avslöjas.

I stort överväger dock trafiksäkerhetsaspekten för mig när jag tar ställning. Varje berusad förare är en trafikfara för mycket.

Därför har jag fullt förtroende för att regeringen kommer att gå vidare med den här frågan. Det är också det besked jag har fått i kontakter med infrastrukturministern.

Nollvisionen är en central del av regeringens transportpolitik. Den tummar vi inte på.

Men socialdemokraterna vill göra mer för att garantera ordning och reda på vägarna.

EU:s konkurrensregler innebär att priserna pressas ner till nivåer som är omöjliga för ett företag som följer svenska regler och avtal. Samtidigt som utländska chaufförer tvingas arbeta för oacceptabla villkor.

Transportarbetares arbetsvillkor måste förbättras. Vi ska konkurrera med kvalitet och effektivitet, inte med låga löner och farlig arbetsmiljö.

Socialdemokraterna vill på sikt införa ny lagstiftning som säkerställer huvudentreprenörs ansvar för entreprenadkedjor.

Huvudentreprenören bör vara ansvarig för att underleverantörerna betalar kollektivavtalsenliga löner, följer skattelagstiftningen och betalar arbetsgivaravgifter (så kallat beställaransvar). Men inget av detta gjorde Moderaterna under sina åtta år i regering.

Det är därför istället Moderaterna som är svaret skyldiga: Varför är ni inte beredda att göra mer för schysst konkurrens och rättvisa villkor?

Det är minst lika viktiga delar av trygga vägar som alkobommar.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.