Foto: Johansen, Carina
Debattinlägg

”Samhället ska inte bestämma hur kvinnor ser ut”

Opinion ·

”Att förbjuda kvinnor att klä sig hur de vill visar på att samhället fortfarande tror sig ha rätten att bestämma hur kvinnor ska se ut”, skriver Nisrit Ghebil.

Om debattören

Nisrit Ghebil
Student

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Skribenten Ima Elias artikelSVT Opinion saknar en rad viktiga punkter.

I en tid som denna känns det som att vi backar två steg för varje steg vi tar framåt. EU har i veckan beslutat att det är okej att förbjuda slöja på arbetsplatser.

Jag vet inte vem jag tycker mest synd om; hen som inte kan interagera med någon såvida den inte visar sitt hår, eller alla de kvinnor som tvingas vara arbetslösa på grund av detta beslut.

Genom denna dom har EU godkänt segregationen av muslimska kvinnor. En grupp som redan knuffats ut ur samhället blir alltså ännu mer sårbara.

Så länge det står skrivet i policyn har företag alltså rätt att neka en baserat på hur man har valt att klä sig.

Jag minns när jag läste om Rüya El Hattawi som förra året blev nekad ett jobb på Santa Maria på grund av hennes slöja. Jag var så upprörd och chockad att det fanns arbetsgivare och bemanningsföretag som betedde sig så. Idag hade det alltså varit okej.

Ima Elias skriver att beslutet inte kommer drabba någon, trots att frågan för första början togs upp just för att det drabbade någon. Kvinnor i Belgien och Frankrike har förlorat deras jobb för att de bär slöja.

Inte för att de var dåliga på sitt jobb. Inte för att de misskött sig. Utan helt enkelt för att de har täckt sitt hår.

EU tycker att detta är okej.

Anledningen till att domen accepterades är att EU anser att det inte är diskriminering att förbjuda synliga religiösa symboler – så länge det gäller alla religioner.

Betyder det att julpyntet hos dessa företag kommer försvinna? Ingen julgran i år, inga fina helgonarmband och ingen David-stjärna vid fönstret.

EU och dess medlemsländer har länge kritiserat länder som Iran, Saudi Arabien et cetera för deras slöjtvång. Det var många politiker som hade åsikter om att EU- och handelminister Ann Linde (S) tog på sig slöja när hon besökte Iran. Var är politikernas åsikter nu?

Ann Linde förväntades gå emot Iran och öppet stå upp för feminismen genom att vägra beslöja sig. Varför ser jag inte politiker som öppet står upp för att kvinnor har rätt att klä sig hur de vill, även om man väljer att bära slöja? Eller går det bara åt ena hållet?

Är det feminism att vägra bära slöja, och även feminism att förbjuda den helt? Kvinnor ska inte behöva vara rädda varken för att klä på eller klä av ett plagg.

Islamofobin växer.

Ima Elias artikel bygger i grunden på att sätta muslimska män och kvinnor mot varandra, vilket inte är relevant i frågan. Ja, en muslimsk man kan raka av sig skägget och gå till jobbet, men han ska inte behöva göra det.

Av samma anledning som en muslimsk kvinna inte ska behöva ta av sig slöjan när hon går till jobbet. Ber vi även västerländska män raka av deras ”trendiga” skägg?

Varken muslimska män eller kvinnor ser ut som de gör på grund av mode, det är viktigt att skilja på en religiös livsstil och mode som ändras med tid.

Ofta läser jag om kvinnor och unga flickor som blir trakasserade på grund av att någon inte accepterar att de bär slöja.

Som om de behöver den individens godkännande av deras klädsel.

Många antar att alla som bär slöja gör det för att de blivit hjärntvättade eller för att de tvingats till det. Det kan ju omöjligt vara så att en kvinna helt enkelt vill bära slöja, eller hur?

Och om till och med EU säger att det är ok att förbjuda slöjan på arbetet, varför skulle slöjan vara okej för allmänheten? Förbudet öppnar dörrarna för andra kontrollerande förbud.

Att förbjuda kvinnor att klä sig hur de vill visar på att samhället fortfarande tror sig ha rätten att bestämma hur kvinnor ska se ut.

I vårt samhälle får kvinnan klä sig hur hon vill. Men bara om hon klär sig som hon ska.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.