Foto: Gustav Mårtensson
Debattinlägg

”Nya körkortsregler är inte en genusfråga”

MC-körkort ·

”Transportstyrelsen anser inte att kvinnor generellt kör sämre och nej, teoriprovet ska inte tas bort. Självfallet ska hela provet även i framtiden vara lika för alla”, skriver Sveriges Motorcyklister.

Om debattörerna

Jesper Christensen
Generalsekreterare Sveriges Motorcyklister
Petra Holmlund
Informatör Sveriges Motorcyklister
Maria Nordqvist
Politisk sekreterare Sveriges Motorcyklister

Åsikterna i inlägget är debattörernas egna.

Veckans stora ”snackis” inom MC-Sverige är nyheten att Transportstyrelsen publicerat en ny föreskrift för MC-prov.

Många motorcyklister är upprörda och anser att det är en genusfråga – att kvinnor kommer att få enklare prov än män och att trafiksäkerheten generellt kommer att missgynnas.

Så är inte fallet! Faktum är att utbildningen nu ska höja trafiksäkerheten i och med större fokus på de områden som orsakar flest olyckor i trafiken.

Förslaget att körprovet ska förändras har diskuterats under en tid. Nu har Transportstyrelsen publicerat den nya förändrade föreskriften där det nya körprovet presenteras.

Egentligen är det en väldigt liten förändring som sker – ett av två manöverprov i låg fart slopas för att öka fokus i både körkortsutbildning och körprovet på körning i trafik.

Det är kanske inte så konstigt att debatten kring detta är het. Många vänder förändringen till en genusfråga och kvällspressen rubricerar nyheten med: ”Körkortet ska bli enklare för kvinnor”.

På sociala medier framkommer synpunkter som till exempelAntyder trafikverket att kvinnor är så mycket sämre mc-förare att dom måste sänka nivån för alla (...)?” och ”Kvinnor klarar ej uppkörningen i samma grad som män och delprovet tas bort. Män klarar ej teoridelen i samma grad som kvinnor, ska inte teoriprovet tas bort då?”.

Svaret på dessa frågor är förstås nej, Transportstyrelsen anser inte att kvinnor generellt kör sämre och nej, teoriprovet ska inte tas bort.

Självfallet ska hela provet även i framtiden vara lika för alla, men förändringen leder till att fokus flyttas från manöverbanor i krypkörningshastighet till körning i trafik.

Vi vet är att det bland körkortstagare är väldigt stort fokus på manöverbanorna i krypkörningshastighet. Manöverproven inleder körproven på MC och är den del av körprovet där flest elever underkänns, både bland kvinnor och män.

Kuggas man i manövergården avbryts provet redan där, utan att man får fortsätta provet och köra ute i trafiken. Statens Väg- och Transportforskningsinstitut (VTI) har analyserat alla svenska körprov.

En slutsats som dras av VTI är att lättare och kortare personer missgynnas vid manöverproven i lågfart, vilket tyder på att kvinnor har sämre förutsättningar eftersom de i genomsnitt är kortare än män.

Det är en anledning till att Transportstyrelsen föreslår förändringar i körproven för motorcykel.

Att ett av två prov slopas gör att alla elever kan ägna mer tid och kraft på övrig utbildning i trafik istället för på manöverbanor i krypfart. Statistiken visar tydligt att de flesta MC-olyckorna sker i kurvor och korsningar.

Med förändringen i Transportstyrelsens föreskrift flyttas en del av fokus från lågfartsmanöver till dessa områden. Denna förändring ställer sig vi i SMC bakom helt.

SMC vill självklart att samtliga som får sitt motorcykelkörkort har genomgått en grundlig utbildning inom alla områden som rör MC-körning. Krypkörning är en viktig del av körkunskaperna, inte minst i stadskörning, men övningarna inför att klara det delprovet får inte ske på bekostnad av andra moment.

Vi ser fram emot en lång varm sommar med många nya körkortstagare på motorcykel!

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.