Bankerna
Foto: Janerik Henriksson / TT
Debattinlägg

”Banker: redovisa era intressekonflikter eller gå under!”

Bankerna ·

”För att återbygga förtroendet för bankväsendet och främja utvecklingen av finansiella tjänster utan intressekonflikter bör riksdagen tillsätta en utredning med mål att ändra regelverket och tvinga banker och institutioner att varudeklarera sina tjänster när det gäller potentiella intressekonflikter”, skriver Pontus Kristiansson.

Om debattören

Pontus Kristiansson
VD för Kollektiva.se

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Återigen skakas banksektorn av en förtroendekris. Kundnöjdheten har aldrig varit så låg samtidigt som vinsterna är högre än någonsin, ofattbara 80 miljarder kronor.

Flera exempel visar att bankerna bör tvingas redovisa intressekonflikter direkt till kunderna för att återbygga förtroendet. Annars kommer de ersättas av nya alternativ.

I tisdags fick Swedbanks vd sparken, bland annat efter att toppchefer gjort fastighetsaffärer som kan misstänkas skapa intressekonflikter mot kunder. Samma dag stod en rad personer åtalade i den så kallade HQ-härvan, där tradingportföljen sägs ha övervärderats på ett sätt som förde aktieägare och andra intressenter bakom ljuset.

Ett annat ständigt återkommande exempel på intressekonflikter är när ett led i banksystemet får oredovisade ersättningar från bakomliggande led. Det leder till att kunder får betala mer för sämre tjänster.

Ta pensionsförvaltning som exempel; De placeringsråd du får av rådgivare är inte nödvändigtvis de bästa för dig, utan för rådgivaren.

För att komma tillrätta med problemet har regeringen klubbat igenom ett provisionsförbud.

Men hos storbankerna lär ett provisionsförbud knappast hjälpa; många av dem äger såväl fondbolaget som förvaltar fonderna, mäklaren som handlar värdepapper, försäkringsbolaget som paketerar fonderna i försäkringar och rådgivningsbolaget som ser till att konsumenten köper “rätt” tjänster. 

Banken tjänar på att rådgivaren rekommenderar bankens egna fonder, fondbolaget anlitar bankens egna mäklare, och så vidare, oavsett om provision betalas direkt mellan bankens olika delar eller om ersättningarna betalas som koncernbidrag via moderbolaget.

Samtidigt som intressekonflikterna i storbankerna är uppenbara finns det i dag teknik som kan utmana i grunden. Banker uppstod en gång i tiden för att tillgodose behovet av en betrodd agent mellan långivare och låntagare som inte kände varandra, men som litade på den lokala bankiren.

Bankirens uppgift var att bokföra insättningar och uttag och se till att alla parter uppfyllde sina åtaganden. Idag kan teknologi ersätta behovet av en sådan agent genom att låta alla parter föra bok tillsammans och automatiskt kontrollera varandra.

På samma sätt kan sociala plattformar som enkelt låter många konsumenter ge varandra råd ersätta behovet av rådgivare.

För att återbygga förtroendet för bankväsendet och främja utvecklingen av finansiella tjänster utan intressekonflikter bör riksdagen tillsätta en utredning med mål att ändra regelverket och tvinga banker och institutioner att varudeklarera sina tjänster när det gäller potentiella intressekonflikter.

Även om konsumenterna gynnas av nya alternativ är det fortfarande viktigt med ett grundläggande bankväsende som har kundernas förtroende.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.