Miljöparttiets dag i Almedalen, Visby 8 juli 2016
Foto: Henrik Montgomery / TT

Sociala medier fredag: Brunkol lyfte MP – före Almedalen

Ett uppmärksammat Facebookinlägg av Carl Schlyter, som ber om ursäkt för beslutet om Vattenfall och brunkolet, gav tydligt utslag i Facebookstatistiken – redan innan Almedalsveckan drog igång.

Miljöpartiets dag i Almedalen infaller i år i slutet av Almedalsveckan, vilket betyder att trafiken i sociala medier generellt går ner. Detta gäller även i år (se kurva längre ner i artikeln).

Men Miljöpartiet fick ändå i en topp i mätningen av interaktioner på Facebook – detta under förra helgen i samband med Almedalsveckans start.

Brunkolet är absolut en förklaring till peaken för MP, säger Helen Widmark, medieanalytiker på Retriever, som har gjort mätningen.

– Det handlar om ungefär 3 600 interaktioner som refererar till Schlyters FB-inlägg.

Två hashtags med koppling till ämnet finns också med på tio-i topplistan över interaktioner kring Miljöpartier på Facebook, berättar Helen Widmark: #låtkoletligga och #göromgörrätt.

Mer brunkol på Twitter

En titt på tweets med koppling till Almedalen visar att ”brunkol” och ”Vattenfall” har förekommit betydligt oftare under Almedalsveckan i år jämfört med tidigare år. (2014 var brunkolet och Vattenfall aktuella i samband med valrörelsen.):

Twitterkurvan står sig år från år

Kurvan över totalt antal tweets under Almedalsveckan visar fortfarande på en nästan total samstämmighet med föregående års siffror.

Återförening av moderater

Trots att det var Miljöpartiets dag syntes många moderater i Visby under fredagen. Lördag är Anna Kinberg Batras dag. Här en Instagrampost som klättrat i toppen av mest de mest populära:

Se hela Instagramposten här.

Vilka filmer gillar man om man gillar Lövin på Facebook?

Löfvens anhängare har Nalle Puh som favoritfilm på bio, Åkessons har Jönssonligan. Men vilka filmer gillar de som gillar Isabella Lövin på Facebook? Läs hela listan här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer