Debattinlägg

Spelbranschens sexism stänger ute kvinnliga gamers

DATASPEL ·

Emmy Zettergren Nordström om den mansdominerade dataspelsbranschen:

Trots att nästan hälften av Sveriges spelare är kvinnor, accepteras de fortfarande inte i den mansdominerade dataspelsvärlden. Hashtaggen #1ReasonWhy har öppnat världens ögon för de kränkningar som kvinnor i spelbranschen möter på jobbet, men de som vågar vädra problemet pekas ut som rabiata feminister. En förkrossande majoritet av spelskribenterna är fortfarande män, skriver speljournalisten Emma Zettergren Nordström.  

Under de närmare tio år jag har jobbat som speljournalist har spelbranschen bokstavligt talat exploderat. Förändringen är inte bara försäljningsmässig. Intresset för spel bland så kallade icke-traditionella gamers, det vill säga inte vita heterosexuella män i övre tonåren, har också ökat dramatiskt – och en förbättrad attityd till mångfald med den.

Enligt samarbetsorganisationen Dataspelsbranschen är idag 47 procent av den spelande svenska befolkningen kvinnor. Jag har också en känsla av att det, i alla fall i Sverige, har skett en stor förändring där inställningen till kvinnliga spelare har förbättrats betydligt. Detta har också lett till att fler tjejer vågar ta för sig och engagera sig i branschen.

Men det är ändå långt kvar tills vi kan kalla den mansdominerade spelbranschen för jämställd. Många kvinnor som jobbar med spel möts ständigt av fördomar, motstånd och sexism.

Just det här blev obehagligt tydligt när skribenten och spelutvecklaren Filamena Young för lite mer än en månad sedan startade hashtaggen #1ReasonWhy på Twitter, där hon berättade om det motstånd hon möter i sin vardag. Det dröjde inte länge förrän hundratals kvinnor i spelbranschen hakade på och berättade om sina egna erfarenheter. Taggen trendade kort där efter.

#1ReasonWhy öppnade med andra ord en tilltäppt ventil av exempel på tråkiga erfarenheter och elakt bemötande. Spelutvecklande kvinnor från hela världen gick gemensamt ut och twittrade öppet om hur sexistiskt klimatet inom spelbranschen är.

Bland exemplen finns tweets om kvinnor som blivit tillsagda att de inte kommer att få jobb för att de har bröst, att de fått jobb endast på grund av att de har bröst, att de legat med chefen för att bli befordrade, att de inte är lika kunniga som männen och inte hör hemma i branschen. Och taggen är fortfarande aktiv.

Det är oerhört tråkigt att vi i ett ”modernt och upplyst samhälle” fortfarande inte kan se förbi fördomar och behandla alla människor lika. Jag kan helt enkelt inte förstå varför det ska vara så svårt att acceptera alla människor som de är, oavsett ras, kön, åsikter eller intresse – att det ska vara så svårt för vissa män att acceptera att kvinnor råkar ha samma intresse som dem, trots att det enligt tradition anses vara typiskt manligt.

När exempel efter exempel staplas på varandra, där kvinnor i spelbranschen berättar om hur de möts av sexistiska eller nedlåtande kommentarer och hur de generellt antas vara mindre kunniga eller duktiga, är det ett problem – även om det inte drabbar alla. Råkar någon dessutom belysa problematiken så klassas denne direkt som rabiat feminist.

Därifrån blir det väldigt svårt att föra en vettig debatt.

Jag har själv flera ”#1ReasonWhy” i bagaget som jag samlat på mig under den tid jag jobbat som speljournalist. Killar som ansett att jag borde gå tillbaka till köket där jag hör hemma, att jag blivit anställd bara för att jag är tjej, att jag inte är värdig att prata med på pressevent för att jag har fel kön. Jag har alltid ignorerat idiotin, inte låtit den stoppa mig.

Men ständig kritik och fördummande kommentarer sår frön av osäkerhet.

Problemet är att många kvinnor inte orkar med att ta skit, och därför struntar i att engagera sig i branschen – en bransch som skulle må bra av mer mångfald. Det finns alldeles för få kvinnor som är med och skapar spel idag, och detsamma gäller andra delar av branschen.

Ser vi exempelvis på de medier som skriver om spel är fortfarande en förkrossande majoritet av skribenterna män. Med ett mindre fientligt klimat skulle fler kvinnor våga engagera sig, något som skulle gynna både journalistiken och spelutvecklingen. Och det behöver inte innebära att spelens karaktär i grunden kommer att förändras. Kvinnor gillar samma typ av spel som män. Men branschen skulle bli bredare och bjuda på ett mer mångfacetterat utbud.

Det positiva med att så många kvinnor den senaste månaden öppet berättat om hur dåligt de behandlas i spelbranschen, är att frågan åter igen aktualiseras. Det sker med jämna mellanrum, och varje gång det blir debatt kring ämnet känns det som om attityden till kvinnor i spelbranschen blir något lite bättre. Det går sakta – men genom att prata om och belysa problematiken kan vi tillsammans skapa ett klimat som välkomnar mångfald och oliktänkande.

Det vinner alla spelare på.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.