Debattinlägg

Svenskt Näringsliv saboterar arbetet mot klimathotet

KLIMATHOTET ·

Martina Krüger från Greenpeace med anledning av klimatmötet i Durban:

KLIMATHOTET En viktig förklaring till att politikerna inte agerar tillräckligt för att möta klimathotet är att storföretag aktivt motarbetat en klimatpolitik värd namnet. I Sverige har vi Svenskt Näringsliv att tacka för att EU backat från ambitionen att minska klimatutsläppen med 30 procent.  Nu måste miljöminister Lena Ek börja lyssna på sina medborgare istället för att låta de företag som endast bryr sig om kortsiktiga ekonomiska intressen fortsätta diktera klimatpolitiken. Det skriver Martina Krüger på Greenpeace.

Nu har FN:s klimatmöte i Durban, Sydafrika inletts. Förväntningarna på mötet är dessvärre extremt låga, samtidigt som en global undersökning visar att människor världen över bryr sig mer om klimatet nu än för två år sedan.

En viktig förklaring till att politikerna inte agerar tillräckligt för att möta klimathotet är att storföretag aktivt motarbetat en klimatpolitik värd namnet. I Sverige har vi Svenskt Näringsliv att tacka för att EU backat från ambitionen att minska klimatutsläppen med 30 procent.  Nu måste politiker börja lyssna på sina medborgare istället för på förorenarna.

Greenpeace har granskat storföretagens lobbyism i klimatfrågan. Granskningen och rapporten ”Who’s holding us back” visar att en viktig orsak till att klimatförhandlingarna går så trögt är att politiker lyssnar mer på näringslivet än på sina egna medborgare.Storföretag världen över satsar massiva summor på att motarbeta klimatåtgärder.

Esko, BASF, ArcelorMittal, BHB Billiton, Shell och Koch Industries är exempel på storföretag som motarbetar en progressiv klimatpolitik i länder som USA, Kanada och Australien. Koch Industries stöder till och med aktivt klimatförnekare. Och i Europa har BusinessEurope, där Svenskt Näringsliv är medlem, aktivt motarbetat höjda klimatambitioner inom EU. De progressiva företag som förespråkat att EU:s klimatmål ska höjas, som IKEA och H&M, körs tyvärr över av Svenskt Näringsliv.

Samtidigt visar EU:s egen undersökning att det skulle vara ekonomiskt gynnsamt för unionen att höja klimatmålet till 30 procent. Trots detta har EU:s klimatmål inte höjts, utan ambitionen har stannat vid endast 20 procent. Inte ens Sveriges egen miljöminister, Lena Ek, står längre upp för ett trettioprocentsmål för EU, vilket hon gjorde som EU-parlamentariker.

Den senaste Eurobarometern (oktober 2011) visar att 8 av 10 européer anser att klimatåtgärder är ett bra sätt att stimulera ekonomin och skapa fler jobb. Klimatforskningen är också tydlig med att läget är mycket kritiskt då de globala klimatutsläppen fortsatte öka med nästan 6 procent förra året. De uteblivna klimatlöftena från tidigare FN-möten leder oss mot en 3 till 4 graders uppvärmning av jordens medeltemperatur. Det skulle få katastrofala konsekvenser och kan inte accepteras.

Greenpeace tror att ett höjt klimatmål inom EU skulle kunna bli en viktig injektion i klimatförhandlingarna, som även skulle kunna få andra länder att höja sina målsättningar. Nu måste politikerna börja lyssna på medborgarna och klimatforskarna. Dessutom måste företag som förstår vikten av att hindra katastrofala klimatförändringar offentligt ställa sig bakom tillräckliga klimatåtgärder. Vi kan inte låta de företag som endast bryr sig om kortsiktiga ekonomiska intressen fortsätta diktera klimatpolitiken.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.