Foto: Fredrik Persson
Debattinlägg

”Företag måste ta mer samhällsansvar”

Världen förändras. Sedan 1990 har den extrema fattigdomen mer än halverats. Tyngdpunkten i världsekonomin förskjuts allt mer, och dagens så kallade utvecklingsländer är nu i många fall synonymt med våra viktigaste tillväxtmarknader.

Denna trend är positiv.

Samtidigt återstår många hinder för en hållbar ekonomisk, social och miljömässig utveckling, hinder som effektivt stänger dörren för individer och samhällen som vill ta del av ett ökat välstånd.

För ett år sedan träffades vi, ledare för tjugo av Sveriges ledande företag, på Sida för att tillsammans hitta nya sätt att driva på arbetet för en global hållbar utveckling.

Tillsammans motsvarar vi halva Sveriges BNP, och vi representerar en stor andel av Sveriges totala forskning och export.

Vi vill vara med och bidra till nya sätt att möta de många utmaningar som världen står inför.

Initiativet fick namnet Swedish Leadership for Sustainable Development.

Nu, ett år senare, vet vi att vi genom samverkan, partnerskap och erfarenhetsutbyte kan göra en verklig skillnad. Vår slutsats är att breda samarbeten är nödvändiga för att hitta lösningar på dessa utmaningar.

Det finns flera exempel på samarbeten som initierats under året.

Till exempel ingick Sida och H&M nyligen ett avtal för att utvidga pågående projekt med FN-organet ILO i både Kambodja och Bangladesh för att främja sysselsättning och arbetsmarknadsdialog.

Genom ett samarbete mellan Volvokoncernen och Sida skapas yrkesutbildningar i ett tiotal länder på den afrikanska kontinenten, som utbildningar för mekaniker i Etiopien och utbildning inom gruvnäringen i Zambia.

Flera textilföretag, både inom och utanför nätverket, har inlett samarbete med SIWI, Stockholm International Water Institute, för att utveckla och skala upp lovande insatser för att minska vatten och kemikalieanvändning i produktionen.

Vårt sätt att samarbeta har väckt intresse runt om i världen, och vi har bjudits in till globala arenor som World Economic Forum i Davos för att motivera andra att följa efter.

Näringslivet, Sida och övriga organisationer och aktörer inom det svenska utvecklingssamarbetet har olika utgångspunkter för arbetet med hållbar utveckling.

Det som förenar oss är en övertygelse om att hållbarhet måste vara en integrerad del av verksamheterna och affärsmodellerna.

Med en mer positiv utveckling i världen följer stabilare marknader, fler kunder, bättre underleverantörer och fler kompetenta medarbetare.

Här är några exempel som är relevanta för olika branscher där vi kan göra nytta tillsammans framöver:

  • Smartare resursanvändning och minskad miljöpåverkan, som gynnar människor och miljö genom nya branschinitiativ och partnerskap mellan det offentliga och privata.
     
  • Förbättrade arbetsvillkor hos våra leverantörer, med rimliga arbetstider, skälig lön, förmåner och en bättre dialog mellan arbetsgivare och arbetstagare.
     
  • Förbättrad lagstiftning och arbetsrätt genom gemensamt arbete för påverkan på lokal nivå.
     
  • Arbeta på global nivå för att aktivt motverka korruption och se till att korruptionens negativa roll för utveckling uppmärksammas i pågående diskussioner i FN.
     
  • Se till att fler människor får tillgång till relevant yrkesutbildning, och samtidigt bidra till att stärka länders egna utbildningssystem.
     
  • Inspirera andra företag att göra mer i arbetet för hållbar utveckling genom att ta plats på globala arenor och föregå med gott exempel.
     
  • Aktivt bidra till Sveriges arbete med de nya globala utvecklingsmålen genom att visa på näringslivets erfarenheter, behov och möjligheter till problemlösande.

I dag tar vi vårt partnerskap vidare.

För oss är det sedan länge självklart att hållbar utveckling är en del av vår kärnverksamhet och något som hör hemma på lednings- eller styrelsenivå.

Genom vårt nätverk vill vi också stimulera andra svenska och globala aktörer till att engagera sig i vår tids stora frågor och våga utmana varandra över traditionella gränser som biståndsarbete och företagande.

Det tjänar alla på.

Caroline Berg, vice ordförande, Axel Johnson AB
Niklas Savander, vd och koncernchef, Elekta
Hans Vestberg, vd och koncernchef, Ericsson
Elisabeth Thand Ringqvist, vd, Företagarna
Karl-Johan Persson, vd och koncernchef H&M
Per Strömberg, vd, ICA Gruppen AB
Sofie Gunolf, vd, Indiska
Lars Appelqvist, vd, Löfbergs Lila AB
Susanna Campbell, vd, Ratos
Olof Faxander, vd och koncernchef, Sandvik
Martin Lundstedt, vd och koncernchef, Scania
Johan Kuylenstierna, vd, SEI
Charlotte Petri Gornitzka, generaldirektör, Sida
Torgny Holmgren, vd, SIWI
Sarah McPhee, vd, SPP Liv Fondförsäkring AB
Anna Ryott, vd, Swedfund
Magdalena Gerger, vd och koncernchef, Systembolaget
Jörgen Haglind, Sr vice president, Tetra Laval
Mats Granryd, vd och koncernchef, Tele2
Michael Treschow, styrelseordförande, Unilever
Olof Persson, vd och koncernchef, Volvokoncernen

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.