En hemsida med en bild på en röd stol
Sajten Infurn.com är nu nedstängd Foto: SVT

Försäljaren som försvann

I flera år har möbelföretaget Infurn.com lurat tusentals konsumenter på miljontals kronor. Vi ger oss ut på en jakt genom Europa för att få tag på de ansvariga. 

Artikeltexten fortsätter längre ner Hoppa till artikeltexten

I januari 2013 bestämde sig Joakim Brundin för att köpa en designstol på nätet. Han valde Arne Jacobsens "Ägget" som i original går på 50 000 kronor. Sajten Infurn.com (som inte ska förväxlas med det helt orelaterade företaget Infurn.se) sålde stolen för en tiondel av priset, något de kunnat göra eftersom företaget då var baserat i Storbritannien där upphovsrättsskyddet för möbler är betydligt kortare än i Sverige.

Leveranstiden uppgavs till uppemot 15 veckor. När stolen inte kommit efter 16 veckor tog Joakim kontakt med företaget och blev sedan uppringd av en av deras representanter.

– De sa att leveransen var uppskjuten och att jag skulle få vänta till någon gång i juli. Det kom ingen stol då heller, säger Joakim.

Dialogen med företaget fortsatte men de sköt hela tiden upp leveransen. Till slut bestämde Joakim och hans fru att annullera ordern, men några pengar fick de inte tillbaka.

– De har ringt upp mig flera gånger och beklagat sig men allt är ju bara dimridåer. De ljuger mig rakt upp i ansiktet.

Problem i många länder

Vi på Plus har fått många tips om Infurn.com och svenska konsumentverket har fått hundratals anmälningar, men det finns många missnöjda även i Norge, Finland och Danmark. Konsumentprogrammet Kontant i danska radion har länge jagat Infurn.com utan resultat.

Men om man söker på internet är det hyfsat lätt att se att många är missnöjda med Infurn.com. Är konsumenterna för naiva?

– Man är väl lite för godtrogen. Jag tänker inte i dom banorna, att man ska bli lurad hela tiden, säger Joakim Brundin.

Ett och ett halvt år efter beställningen har han varken fått sin stol eller pengarna tillbaka. Den elfte april kom det sista svaret från Infurn.com.

”Hej Joakim, vi beklagar verkligen förseningen av din återbetalning och jag kommer att eskalera ditt ärende vidare till vår ekonomiavdelning. Jag ska hjälpa dig så gott jag kan för att du ska få tillbaka dina pengar, vilket ska ske väldigt snart. Din återbetalning är satt som prioritet och är ligger högt upp på vår lista. Hör gärna av dig om du har några ytterligare frågor, med vänliga hälsningar Alex”

Joakim Brundin polisanmälde till slut företaget för bedrägeri men eftersom bolaget var registrerat utomlands kunde polisen inte göra något.

Tusentals anmälningar

De senaste fyra åren har företaget flyttat runt i Europa under olika namn. Navet har hela tiden varit Infurn Holding men i företaget ingår även Designfurn Limited, Infurn Limited och Livingdesign Europa. 2010 var bolaget registrerat i Italien, året därpå flyttade de till Storbritannien och 2013 vidare till Madrid, samtidigt som en kundtjänst behölls i London.

I Storbritannien förra året lämnade missnöjda och lurade konsumenter in närmare 1500 klagomål in mot Infurn. Under de fyra första månaderna 2014 inkom över tusen anmälningar till. Andy Allen, tjänstedirektör på European Consumer Center i Storbritannien, förklarar att de också haft svårt att få stopp på företaget.

– Vi tog hjälp av lokala myndigheter men fick tillslut reda på att Infurn flyttat till Irland, säger Andy Allen, som menar att det är svårt att i nuläget säga exakt vad bolagets kunder ska ta sig till.

– Det man kan göra är att ta kontakt med oss och försöka ta kontakt med företaget men man bör också ta kontakt med sin bank. Många kunder har betalat med någon form av bankkort och det kan ge någon form av skydd, säger Andy Allen.

Ett välpaketerat pyramidspel

Infurn svarar inte på våra mail och när vi reser till Irland för att besöka deras kontor möts vi bara av frågande blickar. Ingen har ens hört talas om företaget, trots att vi är på rätt adress. Vi tar till slut kontakt med Peter Forsman, en dataexpert som brukar hjälpa polisen att kartlägga kriminella nätverk. När han följer Infurns spår på nätet upptäcker han en ytterst välgjord bluff.

– Det här är ett välpaketerat pyramidspel, bättre gjort är många andra, säger Peter Forsman.

Infurn har sökoptimerat sin hemsida och byggt upp en närvaro på sociala medier via falska alias. Med hjälp av spökskrivare har man skapat blogginlägg med stulna bilder och skrivit hundratals falska recensioner som pratar gott om företaget. Dessutom har man skickat ut falska pressreleaser.

– I början har man nog också skickat riktiga varor till kunderna, men sedan har det tagit stopp.

Peter Forsman tror att den långa leveranstiden gjort att kunderna anat oråd först efter 18-20 veckor och att konflikträdslan gjort att man väntar extra länge och sedan godtar ursäkterna från Infurn. Men hur kan de fortsätta år efter år med att lura kunder i olika länder?

– Eftersom de har bolag i olika länder studsar det runt. Hemsidan ligger i ytterligare ett annat land och det finns ingen konsumentförening eller myndighet i något land som är villig att ta upp fighten med dem.

Målvakter och miljonvinster

Enligt Peter Forsman utgjordes Infurn ett tag av ett amerikanskt företag med knappt 50 kronor i aktiekapital. De finns inte synliga längre. Efter dem dök fler bolag upp, ofta med minimal aktieinsats.

– De bolag som kunderna ingick avtal med finns inte längre. Verksamheten har tagits över av nya, säger Peter Forsman.

Han har också upptäckt flera alternativa hemsidor som ligger vilande och väntar på att aktiveras om de nuvarande skulle stängas ner. Infurn-bolaget som skulle funnits på Irland hette DSGN Sales och Support och var representerade av två personer som inte haft något att göra med Infurn tidigare.

– Det ser ut att vara målvakter.

Men Peter Forsman har fått tag på ett namn som är knutet till Infurn: Dennis Hoffman från Berlin. Av allt att döma verkar han ha i uppdrag att synas och företräda Infurn och nyligen publicerade han en personlig hemsida där han berättar att han omsatt drygt 62 miljoner dollar på tre år.

– Det finns ordentligt med pengar i den här verksamheten.

På jakt i Berlin

Peter Forsman ger oss adresserna till två bolag i Berlin: Norr 11 där Dennis Hoffman sitter som VD och Meetia, där han sitter i styrelsen. Vi reser till Berlin men, precis som på Irland, är det ingen på de adresser vi besöker som någonsin hört talas om Dennis Hoffman, Norr 11 eller Meetia. Infurn har åter lyckats undkomma oss.

Tillbaks i Sverige har vi fått ett mail från Dennis Hoffman. Han skriver att han är i New York och ger ett nummer vi kan ringa honom på. Som väntat är det ingen som svarar.

Infurn.com är idag nedstängd men av allt att döma kommer bluffsidan att dyka upp igen i en ny skepnad i framtiden.

FOTNOT: Infurn.com ska inte förväxlas med det helt orelaterade företaget och hemsidan Infurn.se ​​