porträtt av Sverker i galleria

Sverker Olofsson leder Studio Plus

Glatt besked för alla konsumenter: vårsäsongen 2016 kliver Sverker Olofsson ur pensionen och åter in i studion på Kunskapskanalen. I februari dyker han nämligen upp som ny programledare för Studio Plus.

Artikeltexten fortsätter längre ner Hoppa till artikeltexten

 Sverker, vad har fått dig att börja arbeta som programledare igen?

– Jag fick frågan från SVT Umeå efter ett sent avhopp. Jag tycker fortfarande det är skitspännande med konsumentfrågor och det ska bli jättespännande att gå i in studion igen så jag sade ”ja” direkt.

Du har i tidigare sagt att du gillar resultatinriktad journalistik, och att konsumentjournalistiken nog är den viktigaste journalistiken trots allt. Tycker du fortfarande så?

– Ja, jag tycker att den hör till det allra viktigaste. Nu när människor blir sprängda, i skuggan av vad som händer i världen, måste man förstås ha perspektiv. Men en av mediernas viktigaste uppgifter måste ju ändå vara att handleda och hjälpa människor i vårt oerhört komplicerade samhälle.

 Hur tycker du att konsumentjournalistiken har förändrats sedan du började?

– Egentligen inte ett dugg. Däremot har samhället förändrats och blivit mer cyniskt och elakt mot människor, och då måste konsumentjournalistiken följa med och får en ännu viktigare roll. Hur sparar man, hur klarar man av telefonförsäljarna, hur planerar man för livet med bostadsbubblan hängande över sig?

Vilka konsumentfrågor tycker du är de mest angelägna idag?

– Det är två frågor. Den ena är direkt kopplad till klimatförändringarna – det är ju en fråga om vår framtid, hur vi äter och handlar och så vidare. Det andra är privatekonomi och de stora orättvisorna i samhället där en del har mycket och en del nästan ingenting, en del får låna och andra inte. Ta bara en sån sak som kvinnorna i min ålder och hur deras pension ser ut.

Har du något favoritminne från tiden med Plus?

– Nej, jag har inga favoriter, det var så mycket som var roligt. Men vi har ju faktiskt ryckt upp många personer ur väldigt knepiga sitsar och det är väldigt roligt att minnas.

Vad kan vi förvänta oss att se i kommande säsong av Studio Plus?

– Det behövs inget nytt, det gamla var redan bra, men en grej vi gör är ”dilemman”: frågor som handlar om kunskap, moral och filosofi som vi ställer till folk ute på stan.

Har du redan nu någon hälsning till oss konsumenter?

– Jag ser själv mycket på Kunskapskanalen, det är väldigt bra program och jag fastnar lätt om jag bläddrar förbi. En sak som vi kan lova om du tittar på Studio Plus är att du kommer få lära dig riktigt mycket.

Mer om Sverker

Sverker Olofsson började arbeta på Sveriges television 1987. Han var programledare för SVT:s konsumentmagasin Plus mellan 1987 och 2010 (med undantag för vårsäsongen 2007). Med Sverkers 23 år vid rodret är Plus är ett av de tv-program i världen som letts längst av samma programledare.

Hundratals ”skitprodukter” har han slängt i den berömda knallröda soptunnan, och har genom åren blivit synonym med konsumentjournalistik. År 2006 kom begreppet ”sverka” med i ordlistan – att ”klaga på inköpt vara som man är missnöjd med”. År 2003 fick Sverker Publicistklubbens stora pris och 2009 tilldelades han Lukas Bonniers Stora Journalistpris med motiveringen ”För att han aldrig ger sig”.

I 2015 års Sommar i P1 kunde vi höra Sverker med karaktäristisk energi berätta om de saker som engagerar honom. Lyssna på sommarpratet i Sveriges Radio här!