Rally Deutschland är 326 km fördelade på 18 specialsträckor under 3 dagar, 21-24 augusti. Rallyt är säsongens första rally på asfalt, ett snabbt rally med ofta väldigt snäva kurvor.
Inför säsongens första riktiga asfaltsrally får bilen nya egenskaper. Förarna måste inför Tyskland ställa in sig på ett helt annat rally än de tidigare som hittills körts på grus.
Summering av Finska Rallyt
Programmet innehåller även en summering från Finska Rallyt med förarintervjuer. Dessutom en genomgång med ingående beskrivning på bilens skillnad då underlaget är asfalt.
Bilarna får en helt ny setup asfaltsrally. En ny typ av däck och större bromsskivor som gör att man kan bromsa senare, innan kurvorna.
Nytt regndäck
Vi får även veta att det i Tyskland är premiär för ett helt nytt regndäck, ett däck med en mjuk gummiblandning som bara kan köras på riktigt våta asfaltsvägar.
Tidemand i WRC 2
Pontus Tidemand och hans co-driver Emil Axelsson blir enda helsvenska ekipaget i det tyska VM-rallyt. Tidemand ska köra en Ford Fiesta R5 och slåss i klassen WRC 2. Tidemand inför HÄR.
Sändningstider WRC Tyskland:
Sammandrag söndag 24 augusti SVT1 22.30-23.25.