Oscar, Fred och de andra i Brasilien kollapsade rejält i går. Foto: TT Nyhetsbyrånb

Mental kollaps bakom chockförlust

Publicerad

Ett baklängesmål är kanske okej. Vid två börjar det bli jobbigt.

Sedan är det plötsligt kört.

Brasilien råkade ut för en klassisk kollektiv kollaps mot Tyskland.

– Det blir som ett chocktillstånd, säger idrottspsykologen Erwin Apitzsch.

Hånet på sociala medier började redan under matchens gång.

Jesusstatyn som blickar ut över Rio de Janeiro ersattes på en bild av tyska förbundskanslern Angela Merkel, på en annan av rekordanfallaren Miroslav Klose. På ytterligare en åtföljs statyn med sina utsträckta armar av texten ”Vi förlorade med så här mycket”.

Fotbolls-VM: Brasilien

Sammanlagt twittrades över 35 miljoner meddelanden ut under matchen – nytt rekord och drygt tio miljoner fler än under Superbowl i februari, enligt nyhetsbyrån AFP.

Mental träning

Kanske hann de brasilianska spelarna redan under matchen börja oroa sig för vad reaktionerna skulle bli – ett ödesdigert men vanligt misstag när ett idrottslag möts av motgångar, enligt Erwin Apitzsch, som är idrottspsykolog vid Lunds universitet.

– Brasilien spelar på hemmaplan med höga förväntningar. Börjar man då att tänka på vad tidningarna ska skriva eller vad kompisarna ska säga är det lätt att det blir fel, säger han.

– Det som händer vid kollektiva kollapser är att man börjar spela mer och mer individuellt, man glömmer bort taktiken. Dessutom blir kommunikationen sämre. Den avtar och 90 procent av allt som blir sagt är negativt.

Hade kollapsen gått att undvika?

– Absolut. Men som med allt annat måste man träna på det, mentalt. Enbart den logiska insikten räcker inte.

– Man måste förbereda sig på olika scenarier och hur man ska hantera dem. Exempelvis föreställa sig att man ligger under med 0-2 efter tio minuter. Vad gör man då? Så länge matchen pågår kan man påverka den och det måste man utnyttja.

Svår omladdning

Nu gäller det för hemmanationen att i stället ladda om till bronsmatchen på lördag. Annars är risken att den bestående bilden av Brasiliens VM blir den från de sociala medierna, med skämt om att läsksorten 7UP är ny tröjsponsor eller att Jesusstatyn ersatts av landmärket Brandenburger Tor från Berlin.

Sammantaget en svår men inte omöjlig uppgift, tror Erwin Apitzsch.

– De måste tänka att det inte är kört, att de fortfarande kan vinna tredjeplatsen och lämna VM med ett positivt omdöme.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Fotbolls-VM: Brasilien

Mer i ämnet