Eliasson pryder affischen som marknadsför matchen. Foto: Bildbyrån (Montage: SVT Sport)

Ishockeyförbundet anmäls till Konsumentverket

Uppdaterad
Publicerad

Emma Eliasson petades ur Damkronorna inför sommaren – något som ledde till heta ordväxlingar i media. Trots petningen används en bild på Eliasson för att marknadsföra landskampen mot Finland. Nu har Svenska Ishockeyförbundet anmälts till Konsumentverket.

I våras utsågs Emma Eliasson till Sveriges bästa spelare och Riksseriens bästa back. Men i Leif Boorks senaste landslagstrupp inför sommaren fanns 26-åringen inte med – något som fick mycket uppmärksamhet i media.

– Det är klart att det väcker frågor när man tar bort en av landets mest kända och talangfulla spelare. Hennes möjligheter att komma tillbaka under mitt ledarskap är små. Jag stänger inte dörren helt, men när man når en viss gräns så gör man ett ställningstagande, man kan inte stå och vackla och det har jag framfört till henne, sa Leif Boork till SVT i juli.

Damkronorna

Eliasson själv var helt oförstående.

– Jag kan helt ärligt säga att jag har svårt att se vad jag kan ha gjort eller sagt som har lett till den här situationen, sa hon till SVT Norrbotten.

Bild på Eliasson i marknadsföringen

Trots att Eliasson inte finns med i Damkronornas trupp inför landskampen mot Finland i Luleå den 1 september är det en bild på henne som används i marknadsföringen.

Svenska Ishockeyförbundet har nu anmälts till Konsumentverket, uppger SVT Norrbotten. Anmälaren skriver att förbundet använder Eliasson på sina affischer, trots att hon inte är uttagen.

Enligt Konsumentverket kan man göra en anmälan ”om informationen som uppges i marknadföringen är felaktig eller missvisande när det handlar om kvalitet eller pris”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Damkronorna

Mer i ämnet