Kung Fu-mästaren intar Operan

Uppdaterad
Publicerad

Många hävdar att idrott och kultur är helt olika saker. Och sällan förenas de båda.

Men Kung Fu-utövaren Jakob Isaksson och ytterligare tre från hans träningsgrupp, ingår just nu i den klassiska operan Madame Butterfly på Kungliga Operan i Stockholm.

– Det går verkligen att jämföra en tävling i Kung Fu med att stå på scenen på Operan. Det gäller att prestera sitt bästa under väldigt kort tid. Samma press. Men om jag ska avgöra vilket som är mest nervöst så är det trots allt att tävla. Det här är mest bara roligt, säger Jakob Isaksson till SVT Sport i Operahuset strax innan kvällens föreställning ska börja

För fem år sen lämnade han sitt trygga liv i Sverige. Han jobbade som danslärare men hade under många år tränat kampsport parallellt.

Traditionell Kung Fu

Han hade blivit antagen som en av 60 elever till en Kung Fu-skola på Wudang-berget, beläget mitt i Mittens Rike.

Kung Fu-stilen heter också Wudang Kung Fu. Den traditionella, som är inspirerad av Taoismen (till skillnad från Shaolin Kung Fu, som är närmare Buddismen).

Stilen innehåller flera delar. Framför allt Sanshou, fajtingdelen och Taolo, form och rörelse.

– Det var otroligt hård träning. Från det att tuppen gol på morgon till sent på kvällen. Vi bodde och tränade i ett tempel som låg högst upp på berget. Det var ett primitivt liv långt från det liv man är van vid. Men samtidigt väldigt givande. Och vill man bli riktigt bra på nåt så vill man ju träna och tävla med de bästa. Ungefär som en hockeyspelare som vill till NHL, säger Jakob Isaksson.

Många strängar på sin lyra

Samtidigt var han tvungen att lära sig kinesiska, spela ett instrument (stränginstrumentet qi gong) och behärska kalligrafi (läran att skriva vackert).

Han blev kvar i tre år. Och när han återvände till Sverige var det som mästare, 16:e generationen.

Under tiden i Kina tog han dessutom ett silver och ett brons på VM. I Taolo, som är hans styrka.

– Jag gillar verkligen fajting-delen också och har tävlat i Sanshou en hel del. Men det är lätt att dra på sig skador vid min ålder (36). Men det är viktigt att träna styrka och fajting för att kunna prestera på topp i Taolo vilket är betydligt jobbigare än vad det ser ut att vara. Har man inte styrkan blir det lätt balett av det hela. Kung Fu ä r styrka, säger han.

I Kina betraktas kampsport som vilken annan konstform som helst. Och det gäller att behärska dem alla så bra som möjligt. Perfektionism.

Prestigefyllda matcher

– Jag fick också förmånen att träna med en professionell grupp i Kina. Det var otroligt tufft. Jag fick hela tiden höra att jag var värdelös av instruktörena . Men det härdade mig samtidigt. Till slut ingick jag i deras grupp med uppvisningar och tävlingar. Bland annat mötte vi kampsportare från Thailand. Laddade möten där det gällde att vinna. Thaiboxning mot Kung Fu.

Sen en tid tillbaka ingår Jakob Isaksson och tre andra i hans träningsgrupp i Madame Butterfly. I första akten utspelar sig en strid på scenen som ser rätt våldsam ut.

-Ha, ha! Ja, jag har fått sparkar i huvudet, kläderna sönderrivna och missat soffan jag flyger ner i. Men regissören ville ha en riktig fajt på scenen. Det skulle vara så tufft som möjligt. Ingen balett, säger Jakob Isaksson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.