Marcus Ericsson i sitt ”monster” under testerna i Barcelona Foto: TT Nyhetsbyrån

Ericsson om F1-bilen: ”Ett monster att tämja”

Uppdaterad
Publicerad

Formel 1-säsongen blir en utmaning för förarna med snabbare bilar som blir svårare att köra.

Men det är inget som skrämmer Marcus Ericsson. Tvärtom.

– Det är mycket roligare att köra nu, det är som att tämja ett monster, säger han inför helgens premiär.

De nya reglerna har gjort hans och de andra förarnas bilar blivit bredare och har bredare däck. Men de ser inte bara coolare ut, de går väldigt mycket snabbare än förra årets bilar.

– Fyra, fem sekunder per varv, det är väldigt stor skillnad, säger Ericsson i telefon från Melbourne.

Hastighetsökningen gör g-krafterna större, vilket märks framför allt vid inbromsningarna.

– Det känns framför allt i nacken, axlarna och bålen. Det blir som träningsvärk, jag märkte under testerna i Barcelona att det var mer påfrestande för nacken.

Mer muskler

Han var beredd på att fartökningen skulle göra det tuffare och har därför kört extra hård fysträning under vintern.

– Jag har lagt på mig några kilo muskler så att jag kan vara stark i bilen. Och det var kul i Barcelona, jag kände mig väldigt stark framför allt i nacken så jag är inte så orolig för att det blivit mer g-krafter. Men jag vet att en del andra förare hade lite problem och tyckte att det var lite tufft. Men det är bara bra om det är så.

Med snabbare bilar blir utmaningen större även på det mentala planet.

– Det blir mindre utrymme för att rädda upp misstag, man måste vara ännu snabbare i reaktionen om det händer något ute på banan. Det ökar svårighetsgraden på allting. Det är små detaljer som gör väldigt stor skillnad i ett lopp på två timmar.

”Det värsta att köra”

Ericsson säger att han är väldigt positiv till de nya bilarna.

– De ser coolare ut och är mycket mer aggressiva att köra och det är så som jag tycker att formel 1 ska var. Nu är vi tillbaka till hur det var för fem-sex år sedan – att F1 är det värsta att köra, som ett monster.

Det som han ser som lite oroande är hur det blir i loppen, om det blir svårare att följa efter en annan bil och därmed svårare att köra om.

– Det kanske blir svårare att ligga nära en annan bil på grund av turbulensen, att det blir svårare att få grepp när man ligger bakom någon. Men det är bara spekulationer, vi får se hur det funkar här i Melbourne.

Ericsson var inte helt nöjd med Sauber-bilen under testdagarna, han tyckte att balansen mellan fram och bak på bilen var lite ojämn. Det har stallet jobbat på och ska även prova med lite nya delar till träningsdagarna i Melbourne.

Hoppas på poäng

Eftersom alla stall har nya bilar, och testerna inte nödvändigtvis visade vilka bilar som är snabbast i tävling, är det svårt att sia om hur det ska gå i premiärloppet i Melbourne på söndag.

– Målet för mig är att ta poäng, det blev inga förra året. För två år sedan hade jag mitt hittills bästa resultat i F1 här i Melbourne, blev åtta, så det är klart att jag hoppas att ta poäng. Men om jag har en bil som är kapabel till det får vi se under helgens gång.

Regeländringar

Bilbredden har ökat från 180 till 200 centimeter. Totalvikten får vara 720 kilo mot tidigare 702.

Frontvingen får vara 180 centimeter mot 165 tidigare, bakvingens bredd ökar från 75 till 95 centimeter och dess höjd över marken får maximalt vara 80 centimeter i stället för 95.

Däckens bredd ökar med omkring 25 procent. Framdäcken är 305 millimeter breda i stället för 245, bakdäcken ökar från 325 till 405 millimeter.

Stall och förare

Mercedes: Lewis Hamilton, Storbritannien (bilnummer 44), Valtteri Bottas, Finland (77).

Red Bull: Daniel Ricciardo, Australien (3), Max Verstappen, Nederländerna (33).

Ferrari: Sebastian Vettel, Tyskland (5), Kimi Räikkönen, Finland (7).

Toro Rosso: Carlos Sainz, Spanien (55), Daniil Kvyat, Ryssland (26).

McLaren: Fernando Alonso, Spanien (14), Stoffel Vandoorne, Belgien (2).

Williams: Felipe Massa, Brasilien (19), Lance Stroll, Kanada (18).

Force India: Sergio Perez, Mexiko (11), Esteban Ocon, Frankrike (31).

Renault: Nico Hulkenberg, Tyskland (27), Jolyon Palmer, Storbritannien (30).

Haas: Romain Grosjean, Frankrike (8), Kevin Magnussen, Danmark (20).

Sauber: Marcus Ericsson, Sverige (9), Pascal Wehrlein, Tyskland (94).

VM-kalendern 2017

Formel 1-VM 2017 omfattar 20 lopp:

26 mars, Melbourne: Australiens GP.

9 april, Shanghai: Kinas GP.

16 april, Sakhir: Bahrains GP.

30 april, Sotji: Rysslands GP.

14 maj, Catalunya: Spaniens GP.

28 maj, Monte Carlo: Monacos GP:

11 juni, Montreal: Kanadas GP.

25 juni, Baku: Azerbajdzjans GP.

9 juli, Spielberg: Österrikes GP.

16 juli, Silverstone: Storbritanniens GP.

30 juli, Budapest: Ungerns GP.

27 augusti, Spa-Francorchamps: Belgiens GP.

3 september, Monza: Italiens GP.

17 september, Singapore: Singapores GP.

1 oktober, Kuala Lumpur: Malaysias GP.

8 oktober, Suzuka: Japans GP.

22 oktober, Austin: USA:s GP.

29 oktober, Mexico City: Mexikos GP.

12 november, Sao Paulo: Brasiliens GP.

26 november, Yas Marina: Abu Dhabis GP.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.