Finländaren Latvala siktar på att vinna rallyt, som körs i de norra bergiga delarna av Portugal.
– Däckvalet kan än en gång bli avgörande, särskilt på lördagen när specialsträckorna är längre, säger Latvala, som går ut som bil nummer sex.
– Mjuk, lös sand ovanpå ett fast lager av lera innebär att man får bättre grepp med mjuka däck, men om vägen spolas ren kommer de mjuka däcken att slitas fortare och då är hårdare däck ett bättre val.
”Skulle bli lika med Markku Alén”
VM-ledande Sébastien Ogier blir förstås en tuff utmanare om segern. Fransmannen trivs i Portugal, där han vann sitt allra första VM-rally. Totalt har det blivit fyra segrar där.
– Om jag vinner årets rally skulle jag bli lika med den stora Markku Alén som vann det här rallyt fem gånger. Det motiverar mig extra även om jag inte kommer att tänka på det under rallyt, säger han.
Beryktat hopp
Portugals VM-rally är känt för att locka enorma publikskaror.
– Det som gör rallyt så speciellt är de portugisiska fansen som ger oss ett mycket entusiastiskt stöd. Och hoppet på ”Fafe” på Power Stage är en spektakulär höjdpunkt, säger Ogier och syftar på den specialsträcka med VM-säsongens mest beryktade hopp.
Den avslutande sträckan ”Fafe” brukar locka extremt många fans. Få andra kurviga grussträckor i rally-VM är så utmanande som den. Sträckans sista 11,2 kilometer utgörs av Power Stage, där de tre snabbaste paren får extrapoäng.