Foto: Johan ejeborg

Nya STCC-bilen visades upp på Solvalla

Uppdaterad
Publicerad

PWR-föraren Daniel Haglöf tog en snabbtitt på en av framtidsbilarna i svensk racing när STCC höll pressvisning med de nya TCR-bilarna på Solvalla inför helgens fartfest. ”Ett klockrent steg för STCC,” säger han till SVT Sport.

Finske racertalangen Emil Lindholm skjutsade journalisterna runt den nylagda banan och det var många glada mungipor i depån.

– Vårt team har redan beställt tre bilar och jag hoppas och tror att det kan bli större startfält på sikt med det här upplägget, fortsätter Haglöf.

STCC har stora förhoppningar på det nya konceptet. Tanken är att fler fabrikanter och team ska ha råd att ta klivet in kungaklassen i SM.

– Jag tror absolut att det kan funka här i Sverige. Det avgörande är antalet bilar och som i alla serier, lite bra namn i startfältet, säger Dick Jönsson-Wigroth, teamchef i Polestar Cyan Racing.

TCR-reglementet bygger på ”balance of performance”, vilket innebär att man i praktiken jämnar ut bilarnas prestanda med bl.a vikttillägg för att få bättre racing, något som återinfördes i STCC under fjolårssäsongen.

– Ska du vinna i STCC måste du göra det på en otroligt hög nivå. Men jag tror att inträdesbiljetten nu är mer rimlig för team som vill upp i din stora klassen med TCR, avslutar Haglöf.

TCR – Touring Car Racing

Touring Car Racing-reglementet bygger på modifierade, framhjulsdrivna standardbilar med turbomotorer på 1,75-2,0 liter.

Effekten ligger på cirka 330 hästkrafter.

Tävlingsvikt, inklusive förare, är 1.285 kg för bilar med så kallad sekventiell växellåda.

Bilar med produktionslåda får väga 1.250 kg.

För att jämna ut bilarnas prestanda använder sig TCR av ett system som bygger på bilarnas vikt och motorns effekt.

Maximal placeringsvikt är 70 kg, högsta viktreducering 20 kg.

Motorstyrningen har tre effektlägen; 100, 95 och 90 procent.

Inköpspriset för en ny TCR-bil är cirka 900 000 kronor

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.