Finske racertalangen Emil Lindholm skjutsade journalisterna runt den nylagda banan och det var många glada mungipor i depån.
– Vårt team har redan beställt tre bilar och jag hoppas och tror att det kan bli större startfält på sikt med det här upplägget, fortsätter Haglöf.
STCC har stora förhoppningar på det nya konceptet. Tanken är att fler fabrikanter och team ska ha råd att ta klivet in kungaklassen i SM.
– Jag tror absolut att det kan funka här i Sverige. Det avgörande är antalet bilar och som i alla serier, lite bra namn i startfältet, säger Dick Jönsson-Wigroth, teamchef i Polestar Cyan Racing.
TCR-reglementet bygger på ”balance of performance”, vilket innebär att man i praktiken jämnar ut bilarnas prestanda med bl.a vikttillägg för att få bättre racing, något som återinfördes i STCC under fjolårssäsongen.
– Ska du vinna i STCC måste du göra det på en otroligt hög nivå. Men jag tror att inträdesbiljetten nu är mer rimlig för team som vill upp i din stora klassen med TCR, avslutar Haglöf.