Jerker Lysell i sin pansarvagn. Foto: Privat

Oväntade köpet: En pansarvagn

Uppdaterad
Publicerad

Jerker Lysell är främst känd som en bra orienterare.

Nu får han dock stora rubriker av en helt annan anledning.

Detta på grund av ett ovanligt köp: En pansarvagn.

– Det har spårat ur fullständigt, säger han med ett skratt.

Jerker Lysell är en framgångsrik orienterare. 2014 tog han bland annat EM-silver i sprint, och tog hem två fjärdeplatser i VM.

Den senaste tiden har han dock blivit omskriven av en helt annan anledning. För en tid sedan köpte han nämligen, tillsammans med sin bror, en pansarvagn.

”Dum i huvudet...”

Ja, ni läste rätt: En pansarvagn.

– Jag och brorsan diskuterade det förut. Han drog upp det på agendan, men då stod det mellan att köpa en pansarvagn eller sportbil. Men då sa hela familjen att han var dum i huvudet, och han insåg väl att han inte kunde lägga så mycket pengar på en pansvarvagn, säger Jerker Lysell, som dock kom på andra tankar för en tid sedan:

– Det var efter sommaren. Jag hade inte så mycket att göra, och satt och kollade på Blocket och då dök det här fram. Så jag tänkte att det kunde vara kul att köpa en. Vi har ändå en ladugård nedanför oss där man kan plöja omkring. Så jag ringde upp Jesper (brorsan) och han var på direkt och hade pengar kvar.

Uppmärksammat i tidningar

Köpet genomfördes, och nu några månader senare har storyn spridit sig.

– Du är inte den första som har ringt, säger han med ett skratt.

Hur mycket kostade den?

– Det vill jag inte kommentera, haha. Det får förbli oklart.

Men det var ett par hundratusen, i alla fall?

– Det vill jag inte säga, då kommer det att bli ett jävla tjafs efteråt.

Från början var det bara i lokaltidningar som Dalademokraten och Ljusnan som uppmärksammade det, men nu har storyn även spridit sig nationellt.

”Skämtsamt sagt”

Och ett uttalande som han gjorde i Expressen har inte varit allt för populärt.

– Vissa använder stödet från Riksidrottsförbundet till sin satsning, mitt RF-stöd gick till pansarvagnen, sade han där.

Men det vill han dementera.

– Det var mer skämtsamt sagt, det stod lite fel där... Du vet hur det är med kvällstidningar. Så jag fick lite skit efter det. Men det kan jag dementera: RF-stödet rök inte. Det har jag lagt på min satsning, säger han till SVT Sport.

Så du fick försvara dig efter ditt uttalande?

– Det kan jag förstå också. Det ger ju inte något jättebra intryck. Men det gäller att ta mig med en nypa salt. Allt jag säger är inte 100 procent allvar.

”Lite krångligt”

100 procent är inte heller komforten i pansarvagnen.

– Hehe, inte direkt. Men det funkar väl.

Hur är det att köra den?

– Det är kul. Men lite krångligt, det är inte direkt som att köra en vanlig personbil.

Känner du dig cool när du kör den?

– Hahaha. Nja, cool... Snarare patetisk och löjlig. Men det är kul i alla fall.

Det är inte första gången som Lysell är rubrikernas man av icke-idrottsliga anledningar. Förra sommaren greps han och landslagskompisen Filip Dahlgren av italiensk polis i samband med ett VM-läger. Anledningen: De hade sprungit nakna över italienska kullar.

Pansarbandvagn 401

MT-L är en sovjetisk pansarbandvagn från slutet av 1960-talet som även producerades i Bulgarien och Polen. I Sverige fick den namnet Pansarbandvagn 401.

Drivbanden ligger runt sex bärhjul och de breda banden ger god framkomlighet i djup snö. Den mittmonterade motorn är förskjuten åt sidan för att ge plats åt en trång förbindelsegång till transportutrymmet bak. Normal lastkapacitet är 2 ton, dessutom kan upp till 6 ton tas på släp.

Beväpningen var normalt av en lätt kulspruta som enbar var avsedd för egenskydd. De svenska vagnarna var målade i kamouflage, hade blinkers och lyktor för framförande på allmän väg.

Pansarbandvagn 401 finns i dag bara kvar som utställningsobjekt i det svenska försvaret.

Några hårda fakta

Vikt: 10,35 ton

Längd: 6,45 m

Bredd: 2,85 m

Höjd: 1,87 m

Antal passagerare: 11

Pansar: 3–14 mm

Motor: V8, diesel, 177 kW (240 hk)

Operativ räckvidd: 500 km

Hastighet: 61 km/h (väg), 30 km/h (terräng), 6 km/h (vatten)

Källa: Ljusnan

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.