Larssons helomvändning

Uppdaterad
Publicerad

Fredrik Larsson i West Coast Racing ledde mästerskapet halvvägs in förra året. Efter en masskrasch på Ring Knutstorp tappade han och slutade tvåa. – Jag vann ju inte ifjol, det var solklart att fortsätta.

Förra årets silverman i STCC Fredrik Larsson är nästa förare ut i SVT Sports nedräkning inför säsongspremiären på Skövde airport 8-9 maj. West Coast racing-föraren hade planer på att sluta med sporten. Istället kör Larsson för revansch.

– Det gäller att slipa på alla detaljer. Vi försöker göra det bästa av det vi har. Det krävs att vara riktigt duktiga om vi ska kunna vinna över Volvo.

STCC 2015

Vad krävs för att ni ska komma närmare och passera?

– Vi passerade dem första halvan av säsongen förra året. Vi vet vad som krävs. Sedan måste man ha lite stolpe in. Det gäller att köra med rutin även fast man måste vara snabb.

Ni går in med andra förutsättningar med tanke på nya däckmärket. Dina intryck så här långt?

– Jag tror det kan bli spännande. Det verkar skilja lite mer mellan nya och begagnade däck. Att det är en större skillnad på tider. Det tror jag kan bli positivt, särskilt för publiken.

Q1 bestämmer gridden

Reglerna är i stort sett de samma som i fjol. Kvalet är uppdelat i två delar där den första, Q1, ger lika många poäng som racen. I kvalomgång två, från vilken det inte delas ut några poäng, deltar endast de åtta snabbaste från Q1.

En avgörande skillnad från 2014 är att Q1 bestämmer gridden, med omvänd startordning för de tio främsta, i det andra racet medan de åtta snabbaste från Q2 startar först i det första heatet.

Förra säsongen var det tvärt om.

– Det är alltid spännande med omvänd startordning. Det gäller att förvalta sin position på ett bra sätt, och ha is i magen. Oftast brukar det lösa sig på ett bra sätt om man håller sig lugn.

Däcktest i skarpt läge

På den nyanlagda flygplatsbanan i Skövde går teamen i premiären in i fas två när det gäller att utvärdera och lära sig utnyttja däcken på rätt sätt. Först i kvalet och sedan i de båda racen.

Hur pass nöjd är du med testvarven på Ring Knutstorp 23-24 april?

– Jag tycker vi har lärt oss en bra förståelse hur däcken fungerar. Sedan vill man alltid ha mer

Koll in klipp med fler förare i STCC 2015 HÄR.

Hålltiderna för helgens sändningar för STCC och RallyX:

Loppen sänds live i SVT-play och med ett sammandrag i SVT2 klockan 18.00 söndag kväll.

Lördag 9 Maj 12.10–15.40, STCC Live SVT Play

Söndag 10 Maj 14.40– 7.20, RallyX-Live SVT Play

Söndag 10 Maj 18.00–19.00, sammandrag STCC/RallyX i SVT2

Hålltiderna för helgens sändningar för STCC och RallyX:

Loppen sänds live i SVT-play och med ett sammandrag i SVT2 klockan 18.00 söndag kväll.

Lördag 9 Maj 12.10–15.40, STCC Live SVT Play

Söndag 10 Maj 14.40– 7.20, RallyX-Live SVT Play

Söndag 10 Maj 18.00–19.00, sammandrag STCC/RallyX i SVT2

Startlista STCC-2015

1. Thed Björk Volvo Polestar Racing

3. Richard Göransson Team Tidö

4. Fredrik Larsson West coast racing / BMW Dealer Team

6. Erik Jonsson Sportpromotion

9. Kevin Aabol Team Kia

10. Erik Johansson Team Kia

11. Fredrik Ekblom Volvo Polestar Racing

13. Carl Philip Bernadotte Volvo Polestar Racing

20. Mattias Andersson Dacia Dealer Team

93. Emma Kimiläinen PWR Racing Team

95. Emelie Liljeström Team Kia

Topp-5 2014

1. Thed Björk Volvo Polestar Racing

2. Fredrik Larsson WCR/BMW Dealer Team

3. Fredrik Ekblom Volvo Polestar Racing

4. Richard Göransson Team Tidö

5. Philip Forsman WCR/BMW Dealer Team

Kalender STCC och RallyX 2015

Kalender STCC 2015

8-9 maj STCC Volvo Race Skövde

29-30 maj Anderstorp

5-6 juni Göteborg City Race

10-11 juli Västkustloppet, Falkenberg

14-15 augusti Kanonloppet, Gelleråsen

11-12 september Solvalla

25-26 september Ring Knutstorp

Kalender RallyX 2015

8-9 maj STCC Volvo Race Skövde

13 juni Strängnäs

18 juli Kalix

1 augusti Westombanan, Arvika

10-11 september Solvalla

SVT sänder från samtliga tävlingar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

STCC 2015

Mer i ämnet