När den sista etappen av Tour de France drar igång är det redan avgjort vem som vinner tävlingen totalt. Den första delen av sträckan är mer som en ceremoni än en tävling, där totalsegraren i den gula tröjan traditionsenligt skålar i champagne med lagkamrater och personal i servicebilarna.
Men avgörandet om etappsegern på Champs-Élysées är en av de mest emotsedda fajterna under de tre veckorna som tävlingen pågår. Spurtspecialisterna har kämpat sig över bergstoppar, genom regn, vind och stekande sol varje dag under tre veckor – med moroten framför sig att kunna vinna på Paris paradgata. Etappen slutar så gott som garanterat alltid med en klungspurt.
De två senaste åren har Marcel Kittel – en av de cyklister som Mattias Reck tränar i laget Giant-Alpecin – vunnit sista etappen och blivit spurtkung på Tour de France. I år har det inte blivit samma succé för laget. Kittel har haft en tuff vår med sjukdomar och kom inte med till Touren.
”Målgörare måste göra mål”
Näste spurtare på tur i Giant-Alpecin, John Degenkolb, har fått nöja sig med två andraplatser under Touren.
– Det har varit väldigt bra stämning i laget, men det är klart att en kille som Degenkolb är väldigt besviken, inte på laget men på att inte ha fått till en seger, säger Reck.
– Det är lite som i fotboll, målgörare måste göra mål. Sedan är det klart att det är bra om en back sätter ett mål också, men det är viktigt att stjärnorna får vinna.
Snabbast på Touren har tysken André Greipel varit, med sina tre etappsegrar hittills. Giant-Alpecin fick en etappseger på ett annat sätt i onsdags genom Simon Geschke som gjorde en soloattack, men Degenkolb har bara varit nära, och har nu bara söndagen kvar som sin sista chans.
– Han har ett sådant självförtroende, han tror fortfarande att han kan vinna, och det kan han om allt går perfekt. Han kommer inte att vara nöjd om han inte vinner. Kommer han hem från Touren utan en etappseger, då är han inte nöjd, säger Reck.
En spurtare måste ha en speciell fysik, för att klara både att ta sig igenom tre veckor av etapper och att ha krafter kvar för att kunna vara explosiv i avgörandet. På söndagens upplopp står kampen mellan rena spurtare – som Greipel – och de som är snabba i en spurt men som bäst när det också är lite backar längs vägen – som Degenkolb.
”Laget väldigt motiverat”
Upploppet på Champs-Élysées utmärker sig dels genom de enorma publikmassorna längs varvet inne i Paris, som skapar en enorm ljudkuliss. Dels för att vägen är kullerstensbelagd, och att den lutar svagt uppför. Att den är tuffare kan vara bra för Degenkolb.
Näst sista dagen ska cyklisterna också klättra upp för Alpe d’Huez på en riktigt hård bergsetapp, den fjärde på rad i Alperna.
– Det som talar för Degenkolb är att det är flera tuffa etapper, och sedan direkt Champs-Élysées. Det är riktigt tufft, och en viktig etapp näst sista dagen, det brukar de aldrig ha. Plus att upploppet är svagt uppför. Plus att laget är så väldigt motiverat, säger Reck.
Men champagnedrickandet är en nackdel för de spurtare som gillar hårdare etapper.
– Det som talar emot honom är att etappen är så lätt.
Man vinner inte heller ensam. Lagkamraterna håller fart under etappen och ser till att klungan kommer ifatt utbrytargrupper, så att det blir en klungspurt.
Inte lika starkt
I avgörandet har spurtlagen, som Giant-Alpecin, om allt går som det ska även ett tåg som drar upp spurten för sin ledare. Åkarna i laget ligger på rad, och för att hålla så hög fart som möjligt viker en efter en av från spetsen av tåget efter att ha gjort sitt dragjobb, och näste tar över. Tills den siste åkaren levererar ledaren i en förhoppningsvis bra position för att kunna spurta till mållinjen med de andra specialisterna.
Giant-Alpecin har haft världens bästa spurttåg de senaste åren, men till Touren är det inte på topp.
– I årets Tour de France har vi en spurtare som inte är lika snabb som Kittel. Degenkolb var också en viktig del i Kittels spurttåg, så det blir ett försvagat spurttåg i år. Tom Veelers som är Kittels sista gubbe vanligtvis skulle också ha varit med, men han hade knäproblem och kom inte med till Touren. Det är inte ett lika starkt spurttåg som de senaste åren, säger Reck.