– Det enda man behöver göra är att köpa en mössa, sätta på sig mössan och sen gå och se på idrott, så beskriver Marie Axelsson de vita mössornas framgångskoncept.
I sitt UF-företag har hon tillsammans med Frida Grandin sålt nära 1 000 av de över 8 000 mössor som fungerat som entrebiljett till alla SM-veckans tävlingar.
SM-veckan har blivit en publik succé med publikrekord under skotercrossen och fullsatta arenor både på skidor och X-trial. Även mindre kampsporter, curling och dans har sett gott om vita mössor på läktarplats.
– Idén är briljant, hoppas kommande arrangörer tar vid, säger Frille Eriksson som har det historiska perspektivet.
Den legendariske skidjournalisten bevakar i Piteå sitt 60:e skid-SM, det första var i Lycksele 1954.
”Finns något för alla”
– Eftersom det är så många olika sporter så är alla verkligen intresserade, det finns något för alla, både gamla och unga oavsett intresse, säger Frida Grandin.
– Jag har tittat på skidor ute på Lindbäcksstadion, jag har varit här i LF Arena och tittat på curling, jag har varit på stadioncrossen på snöskoter och jag har varit på havsbadet och sett cykel och motorcykeltävlingarna där ute, säger Hans Öhlund som tagit ledigt från jobbet och besökt SM-tävlingar alla dagar sedan i onsdags.