Om cookies på våra tjänster

SVT sparar viss data för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda SVT:s tjänster godkänner du detta. Om cookies och personuppgifter

augusti
M T O T F L S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
september
M T O T F L S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
oktober
M T O T F L S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Information

Vi tablålägger våra program ca 4 veckor i förväg.

Din sökning på Lärandets idéhistoria gav 9 träffar i tablån

Lärandets idéhistoria

Dylan Wiliam om lärandets vitala verktyg. Samhället blir alltmer komplicerat, vilket ställer högre krav på eleverna och därmed även på lärarna. Det menar Dylan Wiliam, professor emeritus vid University of London. Han vill utveckla en aktiv klassrumskultur där samtliga elever deltar i diskussioner och där det är okej att ha fel. Från UR.

Lärandets idéhistoria

Zygmunt Bauman om kunskap, bildning och ansvar. Zygmunt Bauman är en av 1900-talets mest inflytelserika sociologer. Vi får följa ett samtal med Bauman som sträcker sig över utbildningsfrågor och bildning, via shopping och konsumism till moraliskt ansvar och mediekultur. Från UR.

Seriestart: Lärandets idéhistoria

Vad är kunskap? Åsikterna om vad som är nödvändigt kunnande har förändrats under seklerna. Vi har gått från Platons absoluta kunskapsbegrepp till den postmoderna, relativistiska kunskapssynen. Bland de medverkande: idéhistorikern Sven-Eric Liedman och sociologen Zygmunt Bauman. Från UR.

 Sänds i HD

Sänds även:
SVTK 10 sep 15.30

Lärandets idéhistoria

Vad är bildning? I början av 1800-talet ges även forskningen plats i undervisningen, för att bättre förbereda människorna för framtiden. Vilken relevans har det moderna bildningsbegreppet idag? Bland de medverkande: idéhistorikern Sven-Eric Liedman och sociologen Zygmunt Bauman. Från UR.

 Sänds i HD

Sänds även:
SVTK 17 sep 15.30

Lärandets idéhistoria

Vad är etik? Visdom, förnuft, konsekvens och ansvar är några av hörnstenarna i den moralfilosofiska debatten. Men vilken etisk ståndpunkt ska få utgöra norm? Och kan etiska koder läras ut? Bland de medverkande: filosoferna Ann Heberlein och Torbjörn Tännsjö. Från UR.

 Sänds i HD

Sänds även:
SVTK 24 sep 15.30