Josephine Freje, reporter Uppdrag granskning. SVT
Josephine Freje, reporter Uppdrag granskning. Foto: SVT

Ur chatten: "Kommer aldrig känna mig säker i taxi"

Efter granskningen av taxibranschen chattade reportern Josephine Freje - här är alla frågor och svar.

Artikeltexten fortsätter längre ner Hoppa till artikeltexten

Claudio Skubla: Våld och övergrepp får inte begås i taxibilar. Människor som bedöms som en säkerhetsrisk ska inte köra taxi. Det är oacceptabelt. Tyvärr är det en fråga som taxiföretagarna inte kan klara på egen hand. Vi behöver politiska initiativ. Sedan flera år har Svenska Taxiförbundet begärt att beställningscentraler elektroniskt ska kunna abonnera på förändringar i Transportstyrelsens register, såsom återkallelser av trafiktillstånd, körkort och taxiförarlegitimationer. Förbundet har i många år uppvaktat representanter för regeringen, riksdagsmän, tjänstemän på näringsdepartementet och Transportstyrelsen i frågan utan framgång. Hittills har man hänvisat till att det blir ett för stort ingrepp i den personliga integriteten eller att det strider mot Personuppgiftslagen. Det i sig är inte solklart utan en tolkningsfråga som ännu inte är färdigutredd. På infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärds bord ligger för närvarande en utredning gällande vägtrafikregistren. I samband med utredningens slutförande, i november 2010, överlämnade Förbundet en begäran till infrastrukturministern med ett tydligt budskap: Ge Transportstyrelsen i uppdrag att förnya och förbättra systemet för rapportering av ogiltiga eller återkallade körkort, taxiförarlegitimationer och trafiktillstånd. Ge taxiföretagen omedelbar och automatisk återkoppling när förändringar gällande någon av deras förares körkort eller taxiförarlegitimationer sker. Claudio Skubla, Svenska Taxiförbundet

Josephine Freje:  Ja vi får se om det blir en debatt efter det här som kan leda till bättre kontroll. Försöker få med ministern till nästa sändning...

Nina: Kommer aldrig någonsin känna mig säker i en taxi, har blivit hotad, fått frågan om jag vill betala med sex när mitt kort inte funkat eller fått frågan om taxichauffören får följa med upp. Mycket säkrare att åka spårvagn enligt min mening!

Josephine Freje:  I arbetet med det här reportaget har jag insett att många tjejer eller deras nära vänner har varit med om något obehagligt i en taxi. Men det är också viktigt att komma ihåg att de allra flesta chaufförer är schysta.

moderator: Peter Bagge: Fortsätt skicka in frågor, men skriv gärna kort så hinner fler få svar. Och har ni tips, mejla oss på granskning@svt.se

Laura: Fy f-n va ruggigt. Va själv till tinget igår pga d inträffade

Josephine Freje:  I en taxi hos ett etablerat företag? Tips mottages tacksamt på josephine.freje@svt.se Du kan va anonym.

Jonte: Vilket nummer kan man nå er på? Har ni någon mail? /Jonte

Josephine Freje:  Mail josephine.freje@svt.se och telefonsvare 031-83 70 15

Amir: Jag kör taxi för TS, men det kan jag ju inte göra efter det här reportaget ...

Josephine Freje:  Är det så illa? Du får gärna komma med tips ;)

TB: Jag bor i Oslo, och här får taxichaufförerna beställarens nummer, för att kunna kontakta kunden vid upphämtning. Det har hänt MÅNGA gånger att chaufförerna har sparat numret, för att sen på natten ringa och trakassera mig och min roommate. Helt oacceptabelt!

Josephine Freje:  Intressant - och hemskt!

orolig: Har ni undersökt om Taxi Skåne gör några kontroller? / Orolig lundabo

Josephine Freje:  Hej, Taxi Skåne har jag kollat lite på - men svårt eftersom flera bolag inte lämnar ut förarlistor... Finns dock träffar på dömda förare utan taxilegg på alla förarlistor jag kommit över.

Jonte: Hej, jag har ett mycket bra tips vart kan man kontakta er?

moderator: Peter Bagge: Mejla oss: granskning@svt.se

Jonte: HEj, hur kan man nå er ?

Josephine Freje:  Se längre ner, josephine.freje@svt.se och telefonsvarare 031-837015

Jan F: Riktigt bra repotage om Kristinehamns kommun. Sådana här granskningar behövs verkligen. BRA JOBBAT

moderator: Peter Bagge: Fler delar av Kommunakuten kommer under våren - från andra delar av landet.

Håkan: Skulle du själv åka taxi nu när du vet?

Josephine Freje:  Ärligt talat har jag inte åkt taxi själv sedan jag började gräva i detta. Men samtidigt har jag nära vänner och släktingar som är taxichaufförer, så självklart ska man komma ihåg att de allra flesta är snälla och hårt arbetande människor.

Teresa: Tack för bra program

Josephine Freje:  Tack för att du tittade! Och glöm inte att Taxi del 2 kommer nästa vecka, 25 jan onsdag kl 20.00 - då om de kanske mest utsatta i samhället - de som använder färdtjänst.

Charlotte: Har även erfarenhet av detta, från seriösa taxibolag i Sthlm. En man frågade om jag tyckte om porrfilmer och vill prata sex dyl. När taxin stannade betala jag snabbt och sprang ur taxin! Tyvärr väljer jag nu taxi ibland efter förarens utseende efter detta, spec kväll/nattetid!

Josephine Freje:   Mitt tips är att skriva upp förar-ID nummer som står på taxilegget i rutan, och sedan kolla med Transportstyrelsen om kortet är giltigt om man varit med om något obehagligt.

Centa: Hur många taxibolag har ni på red. kollat ? Och i hur många städer ?

Josephine Freje:  Jag har koncentrerat mig på Taxi Kurir och Taxi Stockholm eftersom dom är störst. Främst i storstäderna. Men även träffar i Uppsala, Falun, Gävle, Halmstad etc etc etc.

Tina: en dömd våldtäksman som jobbade för borås taxi, fick avtjäna sista tiden på sitt straff inom taxi, dock ej köra (blev jag lovad) hur tar jag reda på om han är kvar??

Josephine Freje:  Intressant! Maila mig mer info så kan jag ta reda på det, josephine.freje@svt.se Försök annars genom växeln, men väldigt sällan lämnar dom ut info om förare.

linda: Känner ingen tillit till etablerade taxibolag idag ! Hur ska man ta sig fram på nattimmarna istället?

Josephine Freje:  Vet ej om jag ska va ärlig.

Mattias: Trist att reportaget fick en så invandrarfientlig prägel - taxi är första jobbet för en massa skötsamma invandrare som nu kollektivt misstänkliggörs

Josephine Freje:  Hej, synd att du tycker det. Grejen var att de fall vi fördjupade oss i hade just utländska namn. Det blir ju tyvärr så när man granskar taxibranschen i storstäderna där majoriteten av förarna har någon form av invandrarbakgrund. Men det handlar ju inte om det - utan taxibolagens bristande kontroll.

Jonas: Jävligt knepigt upplägg att få alla taxichaufförer att framstå som potentiella våldtäktsmän. Vad vinner man på att skrämma folk för att åka taxi?

Josephine Freje:  Avsikten är inte att skrämma utan att blottlägga ett systemfel som gör det möjligt för dömda vålds- och sexualbrottslingar att fortsätta köra taxi för etablerade bolag som lovar trygghet.

Jacob: Hej Josephine. Jag vill bara börja med att säga att det var en väldigt bra granskning som du hade gjort i ett intressant ämne. Hade aldrig kunnat gissa att de största bolagen kunde vara så otroligt icke ansvarstagande när de påstår motsatsen Det jag undrar är om det möjligen fanns några liknande fall (behöver inte beskriva i detalj) med exempelvis taxi 020 och taxi Göteborg?

Josephine Freje:  Tack! Ja då det gäller Taxi 020 kan jag bara säga - kolla nästa vecka!

H79: Jag vill bara tacka för detta inslaget!!! Helt otroligt att dessa förare får fortsätta köra. Min tanke är att ringa till andra taxibolag och fråga om de har gjort en grundläggande undersökning av deras förare. Efter ditt reportage blir de troligtvis tvingade till det. Igen, TACK!

Josephine Freje:  Tack själv för att du tittade!

Martin: Varför får inte Transportstyrelsen skicka kopia av beslutet om återkallat taxikort till det bolag där chauffören jobbar?

Josephine Freje:  Dom får, det är offentlig handling. Men dom har inte uppgifter om var taxichauffören jobbar. Därför ligger ansvaret på taxibolagen att hålla sig uppdaterade.

Jonte: Mycket bra program !

Josephine Freje:  Kul att du tycker det! Har varit mycket jobb.

Tord Larsson: Tack! Socialstyrelsen meddelar alla huvudmän om någon fått sin legitimation indragen, eler enprövotid. Samma service borde Trafiksäkerhewtsverket kunna ge taxibolagen. Det utesluter ju på intet sätt taxibolagens undersökningsplikt!

Josephine Freje:  Det har gjorts en utredning, men den kom fram till att det skulle vara tekniskt krångligt och integritetskränkande att automatiskt uppdatera taxibolagen... Går in på detta mer nästa vecka.

Mackan: Hej, Jag undrar varför ni valde att dölja den där våldtäktsmannens riktiga namn samt undanhålla information om vart han bor och hur han ser ut, så att kvinnor faktiskt skulle kunna skydda sig? Fler kvinnor kan ju bli våldtagna, och då tycker jag ni har ett ansvar eftersom ni faktiskt vet vem han är! Det verkar ju som om ni hade ganska bra koll på vem "Jamal" är? Eller är det så att han faktiskt inte har blivit dömd för något av fallen och ni bara spekulerat? I övrigt bra program!

Josephine Freje:  Hej, vi har stenhård faktakontroll här på Uppdrag granskning. Självklart sitter vi inte och spekulerar. Nästa vecka får du veta mer om Jamal.

Håkan: Att komma ihåg att dem flesta är schyssta är inget man behöver säga, så typiskt svensk att alltid förklara d onda med att d finns goda, vi har psykopater inom taxi branschen, som i vilka andra branscher...problemet ligger väl i hur staten o stora företag backar upp varann så länge d finns grova pengar att tjäna...kanske fel att intervjua enbart åkeri ägarna börja med politikerna o deras otroliga girighet.

Josephine Freje:  Vi ska försöka få med politikerna i en större panel nästa onsdag.

Anders Lundh: Dom små bolagen (friåkare) som ägare och chafför är samma person. Vem skall dom rappotera till vid eventuell indragning av leg? Är det så att det bara dom stora som har krimenella anställda, Vet att många blir hotade och blåsta av friåkare,

Josephine Freje:  Jag valde att koncentrera mig på de stora bolagen i detta rep eftersom det är dom som lovar trygghet. Friåkare och svarttaxi har redan generellt dåligt rykte. Men ja - dom ska ju då rapportera till sig själva. Men har hittat massor av fall i friåkarbranschen som inte är med i detta reportage - det kan man göra ett helt eget program på.

Centa: Kollade ni bara taxibolag i sthlm,gbg och mlm ?

Josephine Freje:  Har kollat i Uppsala, Falun, Gävle, Halmstad också etc. Men svårt när kommuner (som kan ha förarlistor för kommunuppdrag) och taxibolag inte har intresse av att bli granskade...

RJ: Även här i Göteborg vill beställningscentralerna ha telnr hem och de hör av sig en stund innan de kommer, i varje fall på morgonen. Taxibolagen, beställningscentralerna har aldrig haft någon direktkontroll av förarna det är upp till de enskilda taxibilsägarna när de anställer.

Josephine Freje:   Ja de flesta chaufförer är ju antingen sina egna arbetsgivare eller jobbar för ett åkeri. Taxibolagen/beställningscentralerna är dock de som lovar trygg taxi och har uppgifter på sina förare.

Mattias: Min invandrarkompis som kör taxi är är världens snällaste är suuperledsen över ert reportage. Varför inte med ett enda ord berätta om de massor av underbara taxichaffisar, som behadlas med rasistiska påhopp men ändå gör sitt jobb med ett leende?

Josephine Freje:   Ledsen att han är ledsen, som jag skrev lite längre ner har jag själv vänner som kör taxi. Skulle kunna göra ett helt reportage vad taxichaufförer, speciellt de som har invandrarbakgrund, måste utstå av kunderna. Hälsa honom att avsikten inte är att såra honom, utan att taxibolagen borde ha kontroll.

Ulf: Jag uppskattar verkligen reportaget Josephine men varför står man och ljuger vid första frågan när ni presenterar er som reporter. Tror man inte att ni följer upp?

Josephine Freje:  ? Hänger inte med i vad du menar? Vilken första fråga?

Birgit J: Tack för ett avslöjande reportage! Har förstått att unga kvinnor lever verkligt farligt i Sthlm.Fortsätt granska dessa skumma chaffisar som beter sig som svin!

Josephine Freje:  Ja mer granskningar om taxibranschen blir det. Kolla nästa vecka.

alfredo: Det är väl främst Transportstyrelsen som bär det största ansvaret för att detta kan fortgå. Hade gärna sett lite mera kommentarer från deras sida varför dom inte håller taxiföretagen informerade om återkallade legitimationer.

Josephine Freje:  Dom är dock tjänstemän bakbundna av ett regelverk. Därför försöker vi nu få med politikerna/beslutsfattarna för Taxi del 2.

Bengt: Ni gör ett jättebra jobb fortsätt med det tack för i kväll

Josephine Freje:  Tack! Kul att det är uppskattat, mycket jobb ;)

TaxiGlenn: Varför går ni inte på politiker som i detta fall kan ta beslut om att transportstyrelsen måste informera berörda parter, bolag och arbetsgivare, vid indragning av legitimation? Då skulle problemet vara löst istället för att sparka på en hel kår av chaufförer

Josephine Freje:  Avsikten är inte att sparka på chaufförena, utan att granska de stora taxibolagens löften om trygghet. Politikerna kommer få frågan - men inget i den kommande taxilagen antyder någon förbättring.

Nicklas: Bra att ni granskar taxibranchen! Kolla gärna upp hur ofta de skyller på att kortläsaren är trasig för att på så sätt få pengar svart. Har hänt mig ett par gånger. Inte lika allvarligt som våldtäkt men ändå...

Josephine Freje:  Ja, ekobrott inom taxibranschen är ett kapitel för sig. Där finns det att granska, men ville ta det här först.

Jonna: Blev utsatt i Helsingborg för några år sedan av en taxi chaufför som följde mig till dörren och slet ner min tröja och började slicka på mig. Lyckades andra gången putta bort honom och sa att jag inte var ensam i lägenheten vi stod precis utanför. Då gick han. Anmälde till polisen och det tog flera månader innan jag kallades till identifiering som jag då inte lyckades med. Gick i varje fall till City Helsingborg och svärtade deras företagsnamn.

Josephine Freje:   Usch va obehagligt, en sak som jag har sett i arbetet med det här reportaget är hur oerhört många fall som läggs ner. Du är inte ensam.

Pelle: Tack för ett bra program , jag har en fråga till moderatorn : Om man vill tipsa om ett eventuellt objekt för kommunakuten , vem @ man det brevet till ?

moderator: Peter Bagge: Mejla kommunakuten@svt.se

Peter: Hade varit intressant hur det ser ut hos mindre taxibolag i Stockholm typ AirportCab, Topcab och framför allt hos friåkarna.

Josephine Freje:   Hittat fall hos andra småbolag också. Men tycker det är viktigt att koncentrera mig på Taxi Kurir - skandinaviens största taxiorganisation. Och Taxi Stockholm, enskilt största taxibolag och äldst i Sverige.

kiyosaru: Självfallet kan branschen bli bättre på att kontrollera de chaufförer som kör för bolagen, men som nämndes i inslaget så skulle vi behöva skicka in listor med tusentals chaufförer varje dag för att informationen skulle vara helt aktuell, vilket om inte annat skulle leda till en ohållbar arbetssituation på Transportstyrelsen. Vi måste självklart bli bättre på detta, men för att i möjligaste mån förhindra att liknande händelser uppstår igen så vore det allra bästa om arbetsgivaren och taxibolaget automatiskt får ta del av de beslut som Transportstyrelsen fattar när det gäller indragna taxilegitimationer och liknande. Detta är något som efterfrågats av branschen under lång tid, men som inte myndigheterna har varit villiga att ställa upp på då det, som jag förstår det, anses vara integritetskränkande. Här behöver vi ett bättre samarbete.

Josephine Freje:  Ja den här frågan har taxibranschen varit medvetna om i år. Så varför inte skapa en egen lösning i väntant på politiker/myndigheter? Exemeplvis ta in förarlistor från de stora etablerade bolagen, och en gång i månaden begära ut nya beslut om återkallade taxilegg från Transportstyrelsen? När man väl har gjort en jättekoll, så räcker det att hålla sig uppdaterad med de nya besluten i det län man verkar. Bara ett tips, så slipper ni så många papper.

Fools Gold: Ni kan ju gärna också undersöka hur många taxibolag/chaufförer som har "specialkompetens" inom branscherna prostitution, narkotika, svartsprit mm.

Josephine Freje:  Om du har några konkreta tips är det mer än välkommet josephine.freje@svt.se

Jan: Varför tror du att taxi bolagen inte kollar sina förare regelbundet , när dom stora bolagen samtidigt vill framhäva sig som "säkra taxibolag ". i sin marknadsföring ?

Josephine Freje:  Vet ej. Deras argument i reportaget är ju att det är krångligt. Men jag får som sagt fram de här uppgifterna på några dagar. Kanske råder det förarbrist? En åkare sa att det är för att man inte vill ha en bil stillastående och förlora pengar, men jag har svårt att tro att något taxibolag vill ha en dömd våldtäksman bakom ratten.

Sten-Anders Fellman: I London finns ett populär tjänst www.safecab.com där kunderna registrerar sin resa hos dom innan resan och sen också betygsätter resan, vad tror du om det, kan det vara något för Sverige att ta efter

Josephine Freje:  Åh, intressant! Ska kolla närmare på det. Tack för tipset.

Rasmus: Kommer det komma någon uppföljning på Camping affären?

moderator: Peter Bagge: Följ teamet på svt.se/kommunakuten - där kan det dyka upp uppföljningar.

RJ: Vad kommer taxi del 2 att handla om, fortsatt våld eller ekonomi?

Josephine Freje:  Då handlar det om de kanske mest utsatta i samhället, de som använder färdtjänst. Vi snackar alltså handikappade barn. Det borde du verkligen se!

Andreas: Hej, Är det möjligt att få tillgång till det material som du insamlat i denna utredningen. Jag skulle vilja göra en djupare analys av det och det skulle ju underlätta om jag slipper upprepa ditt arbete!

Josephine Freje:  Hej, ja allt är ju offentliga handlingar. Om du orkar får du gärna komma och kopiera. Det är en himla stor hög dock. Du kan ju också få det i pdf direkt från Transportstyrelsen.

Monika Taxichaufför: Vill bara tala om att våra färdtjänstkunder berättar att det ofta inte är personen på taxileget som kör bilen. Det kan vara en son eller en kusin för ägaren är sjuk, dessa personer har inte ens körkort har kunderna fått reda på. Dom anser bara att dom hjälper till.

Josephine Freje:  Ja detta är ett fenomen som många jag pratat med berättat om. Då är det ännu lurigare, vem som helst kan då sitta bakom ratten... Be dom skriva ner förar ID när sånt händer och kontakta sedan mig!

fbg: tyvär är detta ytterligare en spik i kistan för taxiskrået som efter avregleringen bara har gått ner i status ett tips är nog att stänga de berörda bolagen helt som rekryterar dessa förare för det betendet får inte finnas i kåren: 40år i kåren.

Josephine Freje:  Ja taxichaufförer är en grupp som redan har det hårt, men samtidigt måste man ju kunna granska kontrollen från de stora bolagen. Men om rötäggen åker ut kanske det blir mer jobb till alla de bra chaufförerna? ;)

Martin: Borde man vara rädd för att flyga nu också? Kanske finns piloter som flyger utan licens?

Josephine Freje:   Du slipper ju sitta i cockpit i alla fall ;)

Anders: Är det bara stora bolalg som är farliga?

Josephine Freje:  Nej det skulle jag inte påstå. Friåkare och svarttaxi har ju hur mycket brott som helst på sig. Men även hittat fall på mindre bolag på mindre orter. Så ja, nog mer ett branschproblem.

M: De större taxibolagen har ju videokameror. Hur länge sparas de banden och har förarna själva möjlighet att stänga av inspelningen?? Tack för ett superbra program

Josephine Freje:  De flesta bilar har bara kamera som tar en bild när dörren öppnas och en när kunden går ut. I ett uppmärksammat fall i Göteborg friades en chaufför eftersom bilderna i taxibilen var omöjliga att se vad som hände.

Centa: Kör själv taxi i Halmstad. Har du någon uppfattning om hur många det kan vara här ?

Josephine Freje:  Några stycken, men svårt att säga exakt. Om du hjälper mig med den mest uppdaterade förarlistan kan jag ge dig ett mer exakt svar ;) josephine.freje@svt.se

Gunnar Pettersson: Bra att ni synar kommunalt maktmissbruk, Det är mycket vanligare än folk tror. Jag har ett aktuellt fall som jag vill berätta för er. Det är så omfattande text och hur gör jag lämpligast för att informera er, dvs hur omfattande ?

moderator: Peter Bagge: Mejla oss kommunakuten@svt.se

Petta: Reportaget gav nästan bilden att det var VÄRRE att ta ett etablerat taxibolag än t.ex. svarttaxi, är det är bild?

Josephine Freje:  Jag tänker så här - de allra, allra flesta vet att svarttaxi kan vara farligt. Därför väljer dom medvetet bort det, betalar mer och sätter sig i en taxi från ett etablerat bolag. När det sedan brister i kontrollen och dömda brottslingar med återkallade taxilegg finns även här - ja då är det något jag vill granska.

Mackan: Bra program inte bara för att ni upptäcker systemfelet utan även för att ni belyser en risk så att tjejer nu kan tänka efter innan de hoppar in i första bästa taxi, berusade..Jag skulle tror att ett sätt att skydda sig är att våga välja taxichaufför, att säga nej till en taxi om taxichauffören ser misstänksam ut, t.ex välja kvinnliga chaufförer? Kanske man kan be om det då man beställer taxin?

Josephine Freje:  Finns ju inte så många kvinnliga taxichaffisar... Kanske ta direktnummer till de förare man träffat som man känner att man kan lita på?

RJ: Är inte taxi kurir och taxi 020 samma bolag i varje fall i Göteborg?

Josephine Freje:  Dom har samma ägare, Fågelviksgruppen - men är två enskilda boalg.

Berra: Återkallad taxi leg. Kopia till föraren och en kopia till taxiföretaget. Om taxibolaget är intresserad av vad han är dömnd för uppsök Tingsrätt och ha med förarens födelsetid och man får reda på vilka brott den fastställda domen anger(detta är en offentlig handling) Obs! Alla dessa handlingar är offentliga.

Josephine Freje:  Bra, offentlighetsprincipen är det bästa jag vet. Med förar ID kan man också kolla varningar etc hos Transportstyrelsen.

Jonna: Om man anmäler en taxichaufför har då polisen ett ansvar att kolla upp förarna i brottsregistret innan man kommer på identifiering?

Josephine Freje:  Kanske inte en skyldighet, men de poliser jag känner gör alltid det. Del av vanlig förundersökning att ta utdrag på sånt.

Jonte: Hej, jag ska skicka ett mail till dig om en minst sagt underlig sak som jag varit med om.

Josephine Freje:  Va bra, det tackar jag för. Tipsa på: josephine.freje@svt.se jag läser allt.

kalle: Är småbolagen ok?

Josephine Freje:  Svårt att säga vad som är bra och inte bra - vet bara att kontrollen hos de bolag jag tittat på har stora brister. Ring och fråga hur ofta de kollar sina förares taxileggsstatus. Då kanske dom i alla fall börjar införa rutiner om det inte funnits innan.

Weine (Lkpg): Hiitade Ni några kvinnliga förare som drabbat manliga passagerare?

Josephine Freje:  Ja faktiskt ett fall. Och några kvinnor som dömts för ekobrott.

Jonas: Jag kör själv taxi (nästan uteslutande färdtjänst och sjuktransporter) och fick så sent som idag höra från en dam att hon tycker att vi chaufförer får för lite uppskattning för det jobb vi utför. Hoppas verkligen att det lyfts fram i nästa veckas program.

Josephine Freje:  De flesta chaufförer är underbara! Men det blir klyschigt att dra sånt i programmet. Jag tror tittarna vet detta och förstår att programmet handlar om ett fåtal och om taxiboalgens ansvar.

Jonna: Mycket bra program ikväll!! Och absolut livsviktigt att ta upp.

Josephine Freje:  Blir jätteglad över sådana kommentarer! Tack.

Magnus: Hej, finns det några taxichafförer i Halmstad och Laholm som är dömda för brott och ej skulle köra taxi?

Josephine Freje:  Halmstad känner jag till, har inte kollat specifikt på Laholm.

Jan Albin: I Tysklan/Österike finns med stor sannolikhet flera hundratusen Nazister som har mord/stöld och annat elände på sin " meritlista " - Så i skenet av detta enkla antagande - Vad är motivet till uppdrag gransknings undersökning av vad Drottning Silvias pappa hade för sig under kriget ? häls Jan - som för det mesta gillar UPPDG.

moderator: Peter Bagge: Nu är du fel ute. Det du skriver om har sänts i "Kalla Fakta" - i TV4.

Sven: Det är inte bara tjejer som har problem med taxi. Jag åker taxi relativt ofta, och chaförrerna i Stockholm & Göteborg hittar sällan ens till adresser i centrum. Uppenbart saknar de lämplig utbildning för att köra taxi. Att de går till våldshandlingar är fruktansvärt och rimligtvis borde en seriös verksamhet sanera sig själv. Vad jag uppfattat är det två länder som har avreglerat taxi. I andra länder styrs verksamheten av myndigheter. De tror inte på en fri marknad, Dvs allt är i princip tillåtet - kriminalitet. Kräv att taxinäringen åter blir statligt reglerad.

Josephine Freje:   Det är svårt att säga om det finns en mirakelkur för att lösa problemet. Hoppas dock att det blir en debatt nu och att tittare, taxibranschen och politiker tar över bollen.

moderator: Peter Bagge: Chatten är öppen ytterligare ca 15 minuter.

Åke: Tack Josse för ett mycket bra reportage. Kör själv för ett litet bolag i Stockholm, Ekerö taxi, alla känner alla och våra kunder också och att något sådant skulle hända oss kan jag inte drömma om. Men skulle kanske taxilegget ha en behörighetskod som man kan logga in med on-line till Transportverket som ett kreditkort. Ser fram mot nästa reportage om färdtjänsten, kommer att informera om hur det fungerar här ute på Ekerö när kurir tar över, kunderna är djupt bekymrade.

Josephine Freje:   Tack själv! Ja just det där, att man inte tekniskt ska kunna logga in med ogiltigt taxilegg kanske är en bra lösning? Du får väl tipsa beslutsfattarna om det.

Tugger: Jag kör själv taxi och färdtjänst, tycker det är bra att ni tar upp de problem som tydligen finns på marknaden. Ju större bolag desto sämre kontroll verkar det som. Jobbar själv för ett mindre lokalt taxibolag (10 bilar) där något sådan inte skulle kunna inträffa utan att ledningen genast fått reda på saken. Ser det som en självklarhet att de stora bolagen inför kontroller på alla sina chaufförer minst 2 gånger per år. Det är precis som ni berättar att man kan säga att man tappat bort legitimationen och sedan görs inget mer.

Josephine Freje:  Tack. Ja det är oerhört lätt att strunta i myndigheternas beslut, just därför är det ju så viktigt att taxibolagen har koll.

RJ: Får inte polisen dessa uppgifter? Det borde i så fall vara väldigt enkelt för dom att ta ett svep emellanåt och kolla läget på stan.

Josephine Freje:  Har faktiskt pratat med många trafikpoliser om detta. Det är enligt dom omöjligt för dem att få fast alla. Dessutom varnar taxichaufförer ofta sina kollegor direkt när det är poliskontroll.

Lyssnare: Tack för ett mycket bra samhällsprogram. Vi är många som kommer att sakna Hannes Råstam.

Josephine Freje:  Hannes Råstam var den främsta journalist vi skådat. Ingen kan mäta sig med honom. Han är saknad.

Lasse Andersson: Lustigt att någon som inte kan skilja mellan TV4 och svt får en fråga publicerad men inte en som undrar (liksom så många fler) varför vi inte kan fråga om det andra inslaget. Vi tittar åtminstone på rätt kanal. OCH rätt progam!

moderator: Peter Bagge: Kvällens chatt handlar om taxibranschen. Men tipsa gärna oss gärna eller skicka synpunkter till kommunakuten@svt.se.

Håkan: Min fråga angående om du åkte taxi själv besvarade du med att du inte åkte under den pågående reportaget, men kunde inte undgå att se att du hade många vänner o släktingar som kör taxi, kanske lite udda att just du då fick göra detta reportage...skulle man kunna skymta insider tips från dessa vänner/släktingar? Och har du koll på om dem själva kör lagligt? O nu påstår jag inte att dem skulle göra något grovt brottsligt...i övrigt bra jobbat!!!!

Josephine Freje:  Haha, bra frågor. Jag började faktiskt med att kolla mina vänner/släktingar just för att det är något som jag måste göra. De har dock inte hjälpt mig med insider info. Utan bara varit bollplank - typ "tror du många chaufförer blir ledsna om jag sänder det här?". Men de har sagt kör på - vi vill inte ha sånna rötägg i kåren.

Gudrun Törnkvist: TACK TACK för detta underbara program!!! Jag är så förbannad och kan inte förstå vad det finns för politiker och inte heller vad Transportstyrelsen har för personal som upperbarligen inte kan hantera vad som borde göras omedelbart, dvs. aldrig någonsin ge ett taxileg tillbaka till en våldtäktsman. Och alla taxibolag ska få en uppdatering minst en gång i månaden på indragna taxileg. oavsett var i landet man har sin verksamhet. Tack för att ni orkar vara så här tuffa reportrar för det behövs i Sverige idag, fortfarande vill vi vanliga medborgare ha ordning , reda och seriösa politiker som ska styra våra kommuner och vårt land, Tror ni behövs väldigt ofta så ni är värda miljoner i bonus istället för dessa kompletta idioter som kan ljuga ända till slutet och sitta och rodna vid avslöjandet sedan. Vem har valt dessa ??????????????

Josephine Freje:  Tack för att du titta och tycker till! Ja vi får se var detta tar vägen nu, hoppas på att det blir en bra debatt som leder till förbättringar för alla.

Ulf: När du frågade Taxi Stockholms marknadsansvarig som sa att de hade hämtat uppgifterna själva och din magkänsla sa ngt annat. Varför ljuger de när de vet att du är reporter och kommer att kolla upp det som de svarar. De förlöjligar sig själva och framförallt bolaget ännu mera

Josephine Freje:  Jag säger inte i reportaget att dom ljuger... utan visar det som det var. Men ja, har i över 2 månader försökt nå dem för ett ordentligt svar på just den frågan.

Ds: Det värsta är att åkarna håller sina chaufförer bakom ryggen jag försökte få tag på chaffisen och polisanmälde sökte rätt på vilken bil exakt mitt kort var draget i men ändå gick ingen vidare med min egen undersökning (polis,taxibolag) dom hörde aldrig av sig mer hela tiden fick jag känslan att jag fick skylla mig själv och allt lades ner trotts grov misshandel som lätt hade gett fängels du skulle se bilderna

Josephine Freje:  Spännande, maila mer på josephine.freje@svt.se

anna maria: ... lämnade taxipengar till min dotter för att hon skulle ta en taxi mellan tågstationen o bostaden i uppsala....för att jag ville att hon skulle åka tryggt ända fram till porten.... jag blir så jädrans förbannad när jag ser vilket hyckleri det är , det att kunderna åker tryggt o säkert.....polisanmäl taxiföretagens "slapp"-chefer, som inte ens har den kollen på sina anställda REGELBUNDET!!!!! Dessutom prata, skriv, debattera Transportstyrelsens fantastiska inkompetens, vad det gäller indragning av taxiförarlicenser. Det är ju inte klokt, hur tänker dom???, där finns inte alla indianer i kanoten, ingen paddel ens, jag tror tom att kanoten saknar botten!!!! /// mkt upprörd mamma

Josephine Freje:  Jag märker att du är mycket upprörd ;) Skriv till Transportstyrelsen, taxibolag och politiker vet jag. Det är dom som har möjlighet att förändra.

Larsan: Frågan är väl hur kan en våldtäktsdömd taxi chauför efter 5 år få ta taxilegiimaion igen har man blivig dömd för ett våldsbrott vilket det än de må vara där är det tsv ansvar att se till att ingen sådan person får ett taxilegg överhuvudtaget igen. Sen kan ju taxibolagen försöka samköra sina förarregister imot tsv register över indragna körkort och taxilegg på så sätt så kan man a tag i problemen tidigare innan det hinner hända något.

Josephine Freje:   Transportstyrelsen gör en "lämplighetsprövning" om han inte blivit dömd de senaste åren har de inget att gå på. Sedan har han ju suttit i fängelse större delen av de 5 åren.. men ja. Det är dom regler och praxis som myndigheterna har just nu.

Anders: När jag följer chatten så visar du en nyanserad sida. Synd att reportaget styrs mer av dramaturgi än av viljan att redovisa fakta på ett lika nyanserat sätt.

Josephine Freje:  Det är mitt fösta tv-inslag ever. Har inte ens gjort ett nyhetsinslag. Så om du har konkreta tips på hur jag kan bli bättre är det bara att maila. Hade också max 17 minuter på mig att berätta något komplicerat - var väldigt mycket som fick strykas.

Ds: Taxi glenn det är ingen som sparkar på hela taxikåren bara det att ingen lyssnar på vanliga människor förns det hamnar i media. det är väldigt många som ej borde köra taxi eller vara trafikflygare eller läkare huvudsaken är att det kommer fram så det kan granskas så det blir en förändring du behöver väl inte ta åt dig eller hur? synd att det finns skit som förstör ditt fina yrke

Josephine Freje:  Tack för kommentar. Det är ju alltid så här, granskar vi mäklare tycker den branschen att vi "smutskastar en hel kår" etc. Men det handlar ju inte om det, utan att granska missförhållanden.

Driver: Bra program. Har ni tittat på hur vanligt det är att man lånar någon annans legg. och kör.

Josephine Freje:  Svårt att veta, men vanligare än jag kunde föreställa mig. Men i reportaget tar vi ju upp fall där man alltså kan logga in med sitt egna, ogiltiga, taxilegg i dom stora etablerade taxibolganes bilar.

Josephine Freje:   TACK. Nu måste vi tyvärr stänga chatten, hade kunnat sitta här hela natten och prata med er. Så snälla - alla ni som jag inte hunnit svara eller som har tips - maila josephine.freje@svt.se så ska jag försöka svara. Dock har jag lite mycket att stå i nu för program 2, nästa onsdag 25 jan. Men era synpunkter och tips är viktiga! Ha en trevlig kväll / Josse   Tack för att ni var med och för att ni tittade!

moderator: Peter Bagge: Tack Josephine - och tack alla som varit med oss ikväll. En, lång spännande säsong med Uppdrag granskning har startat. Välkomna med tips: granskning@svt.se