Uppdrag gransknings Jorun Collin har intervjuat anställda över hela landet som vittnar om missförhållanden hos klädkedjan.
Uppdrag gransknings Jorun Collin har intervjuat anställda över hela landet som vittnar om missförhållanden hos klädkedjan.

Anställda på Zara vittnar om egna chefernas mobbning

Trakasserier, utfrysning och hot om repressalier. Anställda på alla nivåer hos klädjätten Zara vittnar om en arbetsgivare som systematiskt bryter ned personal. De ledningen stämplar som ”bråkstakar” råkar mest illa ut.

Artikeltexten fortsätter längre ner Hoppa till artikeltexten
Elisabeth Andersson, personalchef Zara.
Elisabeth Andersson, personalchef Zara. Foto: SVT

(Sändes 21/3 2012)

Den spanska klädkedjan Zara har sedan starten 1975 erövrat världen. Av de idag nästan 2000 butikerna världen över ligger 8 stycken i Sverige.

I de svenska butikerna finns runt 350 anställda som bidrar till att göra klädkoncernen där Zara ingår till världens största.

Samtidigt med framgångarna har missnöjet bland personalen vuxit inom Zara. Anställda vittnar om en arbetsgivare som driver personalen hårt – och som använder trakasserier och hot för trycka ned dem som vågar ifrågasätta.

"Anställda bryts ned"

En tidigare butikschef berättar att ”en Zara-tjej ska vara en nickedocka”. Och det är något som ledningen skapar.

- De bryter ned dem. De smular sönder dem till den lägsta nivån där de blir apatiska och inte orkar säga ifrån. Zara har ju en väldigt omtalad taktik som alla chefer känner till, berättar hon.

Anställda och före detta anställda – företrädesvis unga kvinnor -  på olika nivåer i företaget och i olika delar av landet tecknar en samstämmig bild av Zaraledningens behandling av personalen.

Den som vågar säga ifrån när kollegor behandlas illa eller som vill ha kontakt med facket stämplas snabbt som ”bråkmakare”.

- Då kan du börja söka andra jobb. Det kan jag starkt rekommendera att du gör, eftersom de kommer att systematiskt bryta ned dig. Antingen hittar de en anledning att säga upp dig eller så kör de dig i botten tills du säger upp dig själv, berättar en före detta anställd.

Fick förtäckta hot av vd:n

En butikssäljare berättar hur hon fick besök av både vd:n och personalchefen på Zara. De tog med henne in i ett litet rum dit många anställda förts för att bli utskällda.

- De ville sätta mig på plats, de ville skrämma mig, säger hon.

Butikssäljaren hävdar att hon fick förtäckta hot om uppsägning. Hon fick veta att det var tuffa tider och svårt att få jobb.

- Vad ska jag säga? Det är två mot en. Vad ska jag säga till vd:n, det är vd:n över Skandinavien. Vad ska en simpel säljare som jag säga mot honom?

En annan kvinna berättar om reaktionen hon fick när hon ville starta en fackklubb.

- Då kom ledningen till butiken och sade att de inte tyckte det var en bra idé. Där någonstans började mitt helvete.

Gemensamt för alla som berättat för Uppdrag granskning om missförhållandena inne på Zara är att de är rädda för repressalier.

- De kommer att ta in folk och förhöra folk, befarar en anställd.

Ändå väljer du att berätta. Varför det?

- Det får inte fortsätta, det är inte okej.

Stefan Flintzberg på fackförbundet Unionen, som organiserar personer på chefsnivå inom Zara, kallar arbetsmiljön ”undermålig”. Han berättar hur butikschefer arbetar upp emot 70 till 80 timmar i veckan och samtidigt detaljstyrs av företagets ledning.

Ledningen förvånad över kritiken

Butikscheferna blir marionetter som upplever sig som livegna.

- Hur man förhåller sig till andra människor tycker jag är ganska så allvarligt, säger Stefan Flintzberg.

Ledningen för Zara är förvånad över kritiken som lyfts fram i Uppdrag granskning.

- Det här är helt nya uppgifter för oss. Jag är förvånad, säger personalchefen Elisabeth Andersson.

Hon hävdar att Zara ständigt tar ansvar för arbetsmiljön.

- Vi är dagligen ute i butikerna. Bilden vi har är att folk trivs på Zara. Många stannar länge här, säger hon.

Också Denise Muller, skandinavisk regionchef på herrsidan, är överraskad av uppgifterna från personalen.

- De är välkomna att höra av sig till oss via de olika kommunikationskanaler vi har, säger hon.