En butikschef berättar hur han fick i uppdrag att mobba ut anställd.
En butikschef berättar hur han fick i uppdrag att mobba ut anställd. Foto: SVT

Butikschef: "Jag skulle få henne att säga upp sig"

En butikschef på Zara berättar hur han fick i uppdrag att ”lösa ett problem”. - Jag skulle trakassera tjejen tills hon sade upp sig själv. Det tog fyra veckor. Andra butikschefer avslöjar hur anställda luras på övertid och pengar.

Artikeltexten fortsätter längre ner Hoppa till artikeltexten
Henry Wising har som psykolog kommit i kontakt med före detta anställda som vittnar om arbetsförhållandena.
Henry Wising har som psykolog kommit i kontakt med före detta anställda som vittnar om arbetsförhållandena. Foto: SVT

Tre tidigare butikschefer Uppdrag granskning talat med berättar hur de efter att de slutat på Zara behövt månader i terapi för att förstå hur de betett sig mot sina anställda.

Psykologen Henry Wising har haft kontakt med en av dem, en ung kvinna som sökte upp honom då hon plågades av stress, oro, panikattacker, trötthet och ångest.

- Min bedömning var att hon blivit sjuk av i princip två förhållanden. Det ena var att det var mycket jobb och stressigt på arbetsplatsen. Och det andra var att hon kände press på sig från arbetsledningen att hon skulle bete sig på ett sätt mot underordnad personal som jag skulle karakterisera som mobbning. Detta var en moralisk konflikt för den här personen, som gjorde henne sjuk, säger Henry Wising.

Fick i uppdrag att lösa problem

En butikschef som gjort karriär på Zara berättar hur det kunde gå till när han fick i uppdrag att ta hand om vad ledningen kallade ”en bråkstake”.

- Ledningen hörde av sig till mig och sade att de hade ”ett problem” i en annan butik. De behövde inte precisera vad jag skulle göra. Jag förstod. Jag skulle trakassera den här tjejen tills hon sade upp sig själv. Det tog mig fyra veckor. Sen sade hon upp sig.

Zara-anställda har också berättat om hur deras övertidstimmar strukits ned eller helt enkelt försvunnit. Detta bekräftas av de tidigare butikscheferna – som också berättar hur det kunde gå till:

- Varje butik har en viss timbudget att hålla sig till. De är helt omöjligt att inte överstiga de timmarna om man vill att butiken ska gå runt. Men om jag hade så lite som tre timmars övertid på min personal så ringde högsta vd:n och undrade vad jag höll på med. Så det var uppenbart att det enda som fanns att göra var att stryka övertidstimmarna. Sudda. Tippexa. Manipulera. Det görs hela tiden, säger en före detta butikschef på Zara.

Facket har förhandlat med Zara

Frågan om övertidstimmar har varit känd av Zaraledningen – utan att problemen åtgärdats. Fackförbundet Handels har haft en förhandling med Zara om försvunna övertidstimmar och fått löfte om att det ska lösas.

- Den förhandlingen är avslutad för länge sen och det ska vara löst. Det var vi fullständigt överens om, säger Pernilla Stafsén.

Handels har också fått bekräftat från Zara att övertidstimmar inte längre försvinner för deras medlemmar. Ändå vittnar anställda om att problemen fortsatt.

- Det här är ju juridik. Då innebär ju det att då är det gentemot mig eller Handels som företaget måste svara emot, säger Pernilla Stafsén.

Elisabeth Andersson, personalchef på Zara, tillbakavisar helt kritiken om övertidstimmarna.

- Det är fullständigt felaktigt. Det är inte vad de förhandlade om. Det de förhandlade om är hur övertidstimmarna redovisas, säger hon.