Amun Abdullahi avslöjade att al-Shabaab rekryterade i Rinkeby och blev ifrågasatt av SR:s Konflikt.
Amun Abdullahi avslöjade att al-Shabaab rekryterade i Rinkeby och blev ifrågasatt av SR:s Konflikt. Foto: svt

”Jag trodde på journalistiken”

Journalisten Amun Abdullahi avslöjade i Ekot att en ledare på en fritidsgård rekryterade till den somaliska islamistmilisen, al-Shabaab. Men hennes uppgifter sades svartmåla islam - och ifrågasattes av bland andra Sveriges Radio. (OBS: Du kan behöva "spola tillbaka" programmet för att kunna se det när live-sändningen är slut.)

Artikeltexten fortsätter längre ner Hoppa till artikeltexten
Randi Mossige-Norheim var huvudreporter för reportaget i P1:s Konflikt.
Randi Mossige-Norheim var huvudreporter för reportaget i P1:s Konflikt. Foto: svt

2009 jobbade journalisten Amun Abdullahi på SR Internationals somaliska redaktion i Stockholm. Hon kunde då avslöja att en ledare på en fritidsgård i Rinkeby rekryterade ungdomar till al-Shabaab - en islamistisk milisgrupp i Somalia, inte helt olik al-Qaida.

Amun Abdullahi gjorde först ett mindre inslag på somaliska, men senare också en större granskning tillsammans med reportern Kajsa Norell på Ekot. Deras reportage sändes i november 2009 och fick stor uppmärksamhet.

- Vi berättade hur många det handlade om, vad som hänt med dem och hur det hade gått till, säger Kajsa Norell.

Efter reportaget fick Amun höra att hon svartmålade alla somalier och muslimer i Rinkeby. Hon bodde själv i Rinkeby och blev allt mer utstött, och berättar att det spreds en uppfattning att hon hade sålt sig till svenska journalister och deras svartmålning av islam.

- Det var bara kört. Jag var en hemsk människa, en förrädare. Man ifrågasatte om jag var muslim och varför jag bar slöja, säger Amun Abdullahi.

Hot och utfrysning från det islamiska samfundet hade Amun förberett sig på. Men några månader senare kom kritik från ett helt annat, och oväntat, håll.

Ett av Sveriges Radios tyngsta samhällsprogram, Konflikt, ifrågasatte Ekots, och därmed Amuns uppgifter.

Den 24 april 2010 sände Konflikt ett reportage från Rinkeby där uppgifterna om al-Shabaabs rekrytering avfärdas som hörsägen och rykten. Programledare var Mikael Olsson, tidigare chef för SVT:s samhällsredaktion och huvudreporter var Randi Mossige-Norheim, tidigare belönad med Stora Journalistpriset.

Konflikt ifrågasatte även andra mediers rapportering om Rinkeby, bland annat den tidigare discjockeyn Kadafi Husseins uppgifter om att ungdomar kommit till honom och sagt att al-Shabaab försökt rekrytera dem.

Programmet spred en bild av att det inte var religiösa krafter som var problemet i Rinkeby - utan Kadafi Hussein.

- Ungarna hade insett det själva, de visste sanningen. De flesta kände till rekryteringen och vad som pågick i Rinkeby. Och sen kom Konflikt med en annan bild och försökte förneka det, säger Kadafi Hussein.

Kadafi Hussein ifrågasattes också för sitt deltagande i TV4:s Kalla fakta. Där sade han att religiösa män stoppat flickor från att gå på fester som han arrangerat. En flicka berättade också anonymt i Kalla fakta om just detta.

Men i Konflikt berättade flickan att hon aldrig varit på någon av Kadafis fester, och inte blivit stoppad. Problemet var bara att Konflikt intervjuat fel flicka – de förväxlade henne med en annan flicka som varit med i Kalla fakta.

Konflikt gav också bilden av att det inte handlade om religiösa män som försökt stoppa flickorna, utan om oroliga föräldrar. Som stöd för det hade Konflikt en intervju med Markus Rostedt, som presenterades som närpolischef i samband med en fest som ägde rum i juli 2008.

Men i juli 2008 var Markus Rostedt inte närpolischef, och han var aldrig på plats utanför festen.

- Vad sade du, 2008? I Juli? Nej, den 19 juli då kan jag inte ha varit på plats, då hade jag fridag, så det kan jag inte ha varit, säger Markus Rostedt när Uppdrag granskning kontaktar honom.

Vidare ifrågasätter Konflikt också att någon svensk-somalier dödats i Somalia när de stridit för al-Shabaab.

Idag finns offentligt material från Säpo som styrker Amun Abdullahis och Kajsa Norells rapportering i Ekot. Hemliga avlyssningar visar hur ungdomsledaren mycket riktigt hade samlat en grupp kring sig och att flera sedan gav sig av till Somalia. Minst en av dem dog i strid.

Men Konflikts redaktion hade information om Somalia och al-Shabaab på mycket nära håll. De hade nämligen själva låtit göra ett reportage om al-Shabaab.

- Det handlade om en ung man som själv hade varit på väg att åka ner, hur han inte såg någon framtid i Sverige, han tyckte att det var en bra idé att åka och kriga med al-Shabaab, säger reportern bakom reportaget, frilansjournalisten Carolina Jemsby.

Du hade en intervju direkt med den här personen?

- Ja.

Men det reportaget valde Konflikt att aldrig sända.

- De blev väl besvikna på det material jag hade, de hade väl förväntat sig nåt annat antar jag, säger Carolina Jemsby.

Konflikts reporter Randi Mossige-Norheim säger att flickan som felaktigt presenterades i programmet berodde på ett misstag i redigeringen.

- Det var redigeringsstress i ett produktionsläge som var klockan två på natten. Vi tog omedelbart bort den där felaktiga rösten som hade blivit inklippt, morgonen efter så snart vi upptäckte det och vi bad om ursäkt till våra radiolyssnar, säger Randi Mossige-Norheim.

Polisen som felaktigt presenterades som närpolischef förklarar Randi Mossige-Norheim så här:

- Ett beklagligt faktafel som inte påverkar hans vittnesmål, eller tycker du att det gör det? Han var väl fortfarande en aktiv, en närpolis.

Enligt Amun Abdullahi ledde Konflikts reportage till fler hot och att hon blev ännu mer utfryst. De religiösa grupperna fick ett kvitto på att de hade rätt.

Och hennes tro på journalistiken i Sverige är död.

- Jag trodde på journalistiken. Jag trodde på Sveriges Radio också. Och jag trodde på mig själv - väldigt mycket. Alla tre krossades samtidigt, säger Amun Abdullahi.

Reporter: Magnus Wennerholm

Text: Magnus Johansson