De flesta moskéer menar fortfarande att koranen är ofelbar - men att svensk lag ska följas.
De flesta moskéer menar fortfarande att koranen är ofelbar - men att svensk lag ska följas. Foto: svt

Kampen om koranen

Efter Uppdrag gransknings avslöjande förra året om kvinnoförtrycket i landets moskéer agerade flera av dem direkt. Men hur nytänkande har de blivit egentligen? Uppdrag granskning har återvänt till moskéerna och kan avslöja var de står idag.

Artikeltexten fortsätter längre ner Hoppa till artikeltexten
det finns en stor skillnad mellan vad Islam säger rent teoretiskt i texterna och vad som gäller en minoritet i ett icke muslimskt land, säger Mahmoud Khalfi vid Örebro moské.
det finns en stor skillnad mellan vad Islam säger rent teoretiskt i texterna och vad som gäller en minoritet i ett icke muslimskt land, säger Mahmoud Khalfi vid Örebro moské. Foto: svt
Ahmed Al-Mofty
En man som inte får sitt sexbehov tillfredsställt kan bete sig som "en vild människa", menar ordföranden för Göteborgs moské, Ahmed Al-Mofty. Foto: svt
- För mig är det en förlegad syn på familjeliv, säger debattören Fazeela Selberg Zaib.
- För mig är det en förlegad syn på familjeliv, säger debattören Fazeela Selberg Zaib. Foto: svt
- Koranen talar inte av sig själv, utan det är dess uttolkare som får den att tala, säger Mohammed Fazlhashemi, professor i islamsk teologi.
- Koranen talar inte av sig själv, utan det är dess uttolkare som får den att tala, säger Mohammed Fazlhashemi, professor i islamsk teologi. Foto: svt

Förra året kunde Uppdrag granskning avslöja att flera av landets moskéer uppmanade till rent kvinnoförtryck.

Mannen har rätt till sex även om kvinnan säger nej. Mannen har rätt till flera fruar. Och om en man slår sin fru ska hon inte vända sig till polisen, var några av de uppfattningar som uttrycktes av rådgivare i moskéerna och som koranen sades stå för.

Efter Uppdrag gransknings program blossade en konflikt upp bland Sveriges muslimer. Nytänkare som vill tolka koranen utifrån den tid vi lever i och de bokstavstrogna som menar att koranen är ofelbar och inte kan ifrågasättas.

Stockholms moské är en av de mest inflytelserika i landet, korantolkningarna som görs där är av extra stor betydelse. Efter Uppdrag gransknings avslöjande förra året agerade de omedelbart.

Den rådgivare som uttalade sig och sa att kvinnan, trots att mannen slagit henne och gift sig med en annan kvinna, inte fick vägra honom sex, blev avstängd direkt.

- Vi imamer har redan tagit det här på allvar. Vi har diskuterat frågorna och till och med haft det som tema till den tredje imamkonferensen, säger Mahmoud Khalfi, ordförande Imamrådet.

Men när Uppdrag granskning läser om imamkonferensen framträder en annan bild – som är mindre nytänkande. Där står att det var: ”Inget fel i imamernas svar utifrån Islams fasta principer och regler, men de tog inte tillräcklig hänsyn till den verklighet som man lever i.”

- Det är bra om ni också accepterar att det finns en stor skillnad mellan vad Islam säger rent teoretiskt i texterna och vad som gäller en minoritet i ett icke muslimskt land, säger Mahmoud Khalfi.

Den mest inflytelserika moskén i Sverige står alltså fast vid att det som står i koranen inte kan ifrågasättas - men att råden som ges ska följa svenska lagar.

Även i Örebro moské fick rådgivaren sluta för att han inte anpassade sig till svenska förhållanden, inte för att hans tolkning av koranen var fel. Och här uttrycks det ännu tydligare.

- Inom islam har man rätt att gifta sig med flera. Det är ingenting som vi kan ändra på. Ingen har rätten att ändra på det. Men för oss muslimer som bor i andra länder så gäller andra regler. Bor vi i Sverige ska vi rätta oss efter det svenska lagsystemet. Så enkelt är det. Så inom islam ja. I Sverige nej. Där har du svaret, säger Aisar Alshawabkeh i Örebro Moské.

Men just den här dubbelheten menar vissa kan ställa till problem. Den riskerar dels att få rådgivare att fortsätta ge dubbla budskap och dels att elda på främlingsfientligheten i samhället.

- Man har inte gjort upp med det här att man skickar dubbla budskap. Och det är det som är det problematiska. Om man inte lyckas göra upp med det här internt, och själva inte tar initiativ till att göra det, då kommer det istället utifrån. Muslimfientliga grupper som ifrågasätter muslimers rätt att vara här, säger Mohammed Fazlhashemi som är professor i islamsk teologi.

Även om de inte kan kallas nytänkande så reagerade moskéerna i Stockholm och Örebro efter Uppdrag gransknings avslöjande. I moskén i Göteborg hände egentligen ingenting efter avslöjandet förra året.

Ordföranden för Göteborgs moské Ahmed Al-Mofty menar att hans rådgivare blev lurad att säga att månggifte under vissa förhållanden kunde accepteras och att kvinnan, som sagt att hon blivit slagen, inte får neka sin man sex om hon inte har mens eller är sjuk.

- Hon har inte blivit slagen, utan det är en fabricerad berättelse, säger Ahmed Al-Mofty.

Al-Mofty håller egna föreläsningar på islamiska informationsföreningens hemsida. Där talar han bland annat om att ”mannen ska fungera som överhuvud i hemmet” och att en man som inte får sitt sexbehov tillfredställt kan ”bete sig som en vild människa”.

Den här bokstavstroende synen delas inte av alla muslimer. Men det är inte många som vill uttala sig offentligt. En av dem som trätt fram och tagit plats i debatten om islams framtid heter Fazeela Selberg Zaib.

- För mig är det en förlegad syn på familjeliv och mannen och kvinnans roll. I dagens värld arbetar jag, min man arbetar och då är det självklart att vi delar på ansvaret och besluten, eller snarare kommer fram till beslut gemensamt.

Hur känner du då när en person som är ordförande för islamiska informationsföreningen säger så?

- Än en gång en reflektion av hans världsbild. Den reflekterar inte min och många muslimer i min generations världsbild och då blir det en konflikt.

Precis som många andra muslimska kvinnor reagerade hon också starkt då hon hörde hur familjerådgivaren i Stockholms moské talade om för kvinnan att hon var skyldig att ha sex med mannen som slagit henne.

- Det är ju helt sjukt. Det är så absurt så att det finns inga ord för det. Än en gång. Det är en världsbild som är så främmande för mig och för många muslimska kvinnor idag, säger Fazeela Selberg Zaib.

Fazeela får stöd av Mohammad Fazlhashemi i kampen mot de bokstavstrogna. Han är väldigt kritisk mot bokstavstrogna tolkningar av Koranen eftersom dessa ofta krockar med demokrati, mänskliga rättigheter och jämställdhet.

- Koranen talar inte av sig själv, utan det är dess uttolkare som får den att tala, säger han.

Reporter: Nadja Yllner

Text: Magnus Johansson