Lobbykampanj inför S–kongressen

Foto: SVT

Bland de frågor som ska avgöras på Socialdemokraternas partikongress i april är den om vinster i välfärden kanske den mest kontroversiella. Nu pågår en intensiv lobbykampanj för att påverka partiets beslut.

Agenda har träffat politiker och lobbyister som berörs av den här frågan. En av de politiker som utsätts för påtryckningar är Jimmie Jansson. Han ska övertalas, övertygas, skrämmas – alla knep är tillåtna.

– Ja det har jag märkt. Och jag är väl inte helt chockad över det. När jag och några andra blev utsedda till ombud till kongressen blev det en viss ökad uppmärksamhet, inte minst via epost, om just de här frågorna, säger han.

Bli vän med rätt politiker

På Socialdemokraternas kongress om några veckor ska det som kallats partiets ödesfråga – synen på vinster i välfärden – avgöras. Så nu handlar det för lobbyisterna om att göra sig vän med rätt politiker.

– Jag försöker träffa dem, luncha med dem, säga till dem att om ni är emot vinst i välfärden är ni också emot sådana som oss, säger Catharina Tavakolinia, vd på Kavat vård.

På arbetsgivarorganisationern Vårdföretagarna har man tagit reda på vilka socialdemokrater som kan vara värda att lägga kraft på. Politiker som man tror gillar privat vård.

”De kan påverka, det är jag övertygad om”

– De är jätteviktiga. Det spelar mycket större roll att de berättar på partikongressen hur bra det här kan bli än om vi gör det. Jag tror inte vi skulle kunna påverka ett enda kongressombud men de kan, de är jag helt övertygad om, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef på Vårdföretagarna.

Så ni har kartlagt vilka de kan vara?

– Vi har ju träffat dem, men kartläggning skulle jag inte tala om. Vi kommer ihåg vilka som tycker att Vårdföretagen gör bra saker och vilka som inte riktigt har lyssnat.

Vi visar Jimmie Jansson en lista med namn på politker som Vårdföretagarna gillar – där finns också hans namn med.

– Vad spännande! Ja det är några partikamrater man känner igen här, säger han när han studerar listan.

”Partistyrelsens linje är rätt”

– Det jag kan säga om sådan information är att jag blir ytterligare stärkt när det gäller partistyrelsens linje att kraftigt reglera de här uttagen och säkra att man inte kan slarva med kvalité för att kunna plocka ut vinster – att den är helt rätt.

Om Vårdföretagarna i stället skulle lista sina farligaste motståndare skulle Daniel Suhonens namn snart dyka upp. Som arg debattör på tankesmedjan Katalys kämpar han mot vinster i välfärden.

– Om man definierar det jag gör som lobbyism, vilket är helt okej, då lobbar jag i så fall för löntagarna, för samhällsgemenskapen och den offentliga sektorn och för att skattepengarna ska gå till välfärden. Det kan jag stå för varje dag.  Jag gör inget jag inte kan berätta för min morsa eller för partiets medlemmar, säger Daniel Suhonen.

”De köper in socialdemokrater”

Ett antal LO–förbund betalar Daniel Suhonen för sådant som att twittra och skriva artiklar. Motståndet är tufft och han upprörs särskilt över en sak.

– Det kommer alltid att finnas människor som agerar för privat företagsamhet. Men det nya med det här, menar jag, är att de köper in socialdemokrater, uttalade socialdemokrater, som fortsätter att vara socialdemokrater.

Den som Daniel Suhonen och många socialdemokrater på vänsterkanten ser som sin ärkefiende i den här frågan är faktiskt en annan socialdemokrat – Stefan Stern.

Han presenterar sig själv som ”vice vd i Silver Life och senior advisor i Magnora, som bland annat äger Kunskapsskolan, före detta statssekreterare och före detta biträdande partisekreterare, bland annat”.

Just den pikanta bakgrunden gör honom till en tung lobbyist för privata välfärdsalternativ.

– Jag har jobbat åt många av de här regeringarna som har varit med och individualiserat välfärden.  Alla får rätt till skola, vård och omsorg men också rätt till inflytande utan att betala extra – det som är den svenska modellen. I och med att jag varit med så länge och haft samma uppfattning så kan det ha en särskild betydelse att man kan diskutera med mig, säger han.

”Ytterst litet utrymme att påverka”

Jimmie Jansson tar all uppvaktning och allt lobbande med ro.

– Det är väldigt många som försörjer sig på att lobba för organisationer och företag och som vill hålla bilden uppe att det är möjligt att påverka människors tänkande. Jag tror de misstar sig ganska kraftfullt. Vi är engagerade politiker och har en ganska klar uppfattning om vad vi tycker och tänker i olika frågor och utrymmet för att påverka oss skulle jag vilja säga är ytterst litet, säger han.

Agenda 17 mars kl 21.15 i SVT2. Se programmet här.