Flyg­kraschen
i Iran


Fler än 170 personer dog i en flygkrasch i Iran under onsdagens morgon. Flygdata från planet visar inga avvikelser – men efter knappt tre minuter försvinner signalen. Planet, som var ett ukrainskt Boeing 737, lyfte från Irans internationella flygplats utanför Teheran klockan 06:12 lokal tid, en timme försenat.



Med hjälp av data från Flightradar24 kan vi se den korta sträcka som planet flög innan kraschen.


Imam Khomeini International AirportKontakten brytsHär rapporterar flygplanet sin position för sista gångenFlygplanet krascharDryga tre minuter efter start kraschar flight PS752Cirka 22 kilometer

Enligt METAR (väderobservation som görs på flygplatser) var det vindar på 6 knop, god sikt och minus en grad celcius när planet startade.

Flight PS752 trafikeras av Ukraine International och flyger mellan Teheran i Iran och Kiev i Ukraina – så här såg rutten ut för samma flight en dag innan:


Kiev, UkrainaTeheran, IranSå flög flight PS752 till Kiev måndag 6 januari. Flygningen tog drygt fyra timmar.Cirka 2 860 kilometer

Data från Flightradar24 visar inga tydliga avikelser i just den här flygningens hastighet eller höjd från hur en normal flight skulle se ut. Här jämför vi med de tre senaste flygningarna planet gjorde på samma rutt dagarna innan olyckan. Vi ser de fem första minuterna för de fyra avgångarna.


Till en början ser allt normalt ut. Men cirka tre minuter efter att planet har lyft så försvinner signalen. Det är då på en höjd av 2 400 meter över havsytan.


Efter att planet lämnat marken så accelererar det på ett till synes normalt sett fram tills att signalen tar slut.

Planet lyfte från Teheran 06:12 lokal tid och skulle ha landat i Kiev 08:00. Det sista datat som togs emot från planets ADS-B (teknologi som visar var flygplanet befinner sig) var klockan 06:14, mindre än tre minuter efter takeoff. Den senaste registrerade altituden var 2 415 meter över havsnivån med en hastighet på 509 km i timmen. Flygplatsen ligger cirka 1 000 meter över havsnivån vilket innebär att flygplanet borde ha legat på cirka 1 400 meters höjd över marken.

Foto: LLBG Spotter

Flygmodellen var en Boeing 737-800. Sedan år 2006 har åtta plan av den modellen varit involverade i dödsolyckor. Flygplanet började användas av Ukraine International 2016.

Enligt en rapport från Boeing över flygolyckor på kommersiella flygningar världen över så sker nästan hälften av olyckorna vid landning eller precis innan. Så här fördelar sig olyckorna procentuellt över de olika stadierna i flygningen.


På markenPlanet lyfterFörsta stigningenFortsatt stigningI luftenPåbörjar nedstigningNärmar sig markenLandningSista sträckan innan landning9%7%7%5%11%4%7%27%22%

Enligt den iranska militären sköts planet ned av misstag. Det iranska flygvapnets högste befälhavare, Amir Ali Hajizadeh, tar personligen på sig ansvaret för nedskjutningen.




Imam Khomeini International Airport, IKA ligger i Teheran i Iran. Från tisdagen den 7 januari till och med torsdag den 9 januari finns drygt 260 internationella flygningar schemalagda, till en mängd olika länder.

LandAntal flyg
Irak56
Förenade Arabemiraten44
Qatar16
Kina15
Azerbajdzjan14
Armenien12
Ryssland10
Oman9
Tyskland9
Österrike8
Georgien8
Italien7
Indien6
Malaysia5
Syrien4
Afghanistan4
Ukraina4
Libanon4
Sverige4
Pakistan4
Kuwait4
Storbritannien3
Thailand3
Nederländerna2
Iran2
Spanien2
Hong Kong1
Frankrike1
Belgien1

Källa: Planerade och utförda flygningar till och IKA, Flightradar24.


Visa

SVT Datajournalistik


Publicerad: 8 januari 2020

Uppdaterad: 10 januari 2020