SVT1Måndagar

Är du i riskzonen för utmattningssyndrom?

stressad man i ett kontorslandskap.

Psykologen Kajsa Bergwall listar varningstecknen som du bör vara uppmärksam på.

Se Fråga doktorn om stress och utmattning

Kajsa Bergwall, legitimerad psykolog vid Stressmottagningen i Stockholm, arbetar med stress och utmattningssyndrom.

Typiska varningstecken för dig som känner dig stressad

  • Oavsett hur mycket du sover är du trött
  • Sådant som du brukade få energi av, som att träna eller träffa vänner, undviker du
  • Jobbet, eller att ta hand om andra, gör att du inte tar hand om dig själv
  • Du känner dig argare, mer ledsen och orolig än vanligt
  • Det är svårt att minnas och fokusera
  • Andningen är högt uppe i halsen och ibland håller du andan
  • Du har värk i kroppen som inte släpper
  • Ljud och ljusintryck kan bli obehagliga
  • Alla förslag på aktiviteter känns som krav

Återhämtning viktigt

Stress är inte farligt i sig, påpekar Kajsa Bergwall. Däremot måste stressen alltid följas av återhämtning.

– Vi behöver återhämtning i små portioner över hela dagen, men även längre återhämtning på kvällar, helger och semestrar.

Återhämtning innebär både vila och sömn, men också aktiviteter som vi mår bra av, vilket är olika för olika personer.

– Oftast handlar det om att vara social, att röra på sig eller hålla på med ett intresse som inte har något krav på prestation, säger psykologen Kajsa Bergwall.

Hör av dig!

Vill du berätta din historia för oss? Skriv till fragadoktorn@svt.se eller dela din berättelse under #svtutbränd i sociala medier.

Mer om utbrändhet och utmattningssyndrom

Läs chatten om stress och utmattningssyndrom

Är du i riskzonen för utmattningssyndrom?

1177 Vårdguiden om utmattningssyndrom

Allt om utbrändhet på SVT Nyheter

Allt om utbrändhet i SVT Play