SVT1Tisdag – lördag

Så tränar du i maskinerna på gymmet

Foto: SVT
Bröstpress är jättebra övning för bröst och framsida axel. Om du inte har tillgång till en maskin går det bra att göra armhävningar istället.

Go'kvälls träningsexpert Sofia Åhman visar de bästa övningarna som går att köra i de vanligaste maskinerna på gymmet.

Sofia Åhman menar att många kan känna sig lite rädda att prova på maskiner på gymmet, det kan till exempel vara svårt att veta hur man ställer in och tränar med maskinerna första gången.

– Men maskiner är en jättebra start för nybörjaren och kan i många fall vara lättare än fria vikter eftersom du inte behöver tänka lika mycket på hur du gör, säger Sofia Åhman.

Sofia visar tekniken för övningarna på fem maskiner som ger en bra grund för hela kroppen.

Här hittar du Sofias fem bästa övningar på gymmet

Benpress - Bra för både lår och rumpa. Har du inte tillgång till en maskin kan du göra djupa benböj med eller utan vikter.

Bröstpress - Jättebra övning för bröst och framsida axel. Om du inte har tillgång till en maskin går det bra att göra armhävningar istället.

Sittande rodd - Bra för ryggen och ger en starkare hållning. Har du inte tillgång till en maskin fungerar det bra med ett gummiband.

Axelpress - Bra för axlarna och triceps. Det gäller att hålla axlarna sänkta och försöka ha en lång hals och nacke när du pressar upp. Du kan också använda fria vikter.

Hängande benlyft -  En ganska tuff magövning men som är väldigt bra. Dra benen snabbt upp och bromsa ned. Har du inte tillgång till en maskin kan du ta tag i en stol och hänga över sitsen.

Go'kväll

Tv-magasin med aktuella gäster