Roligt, kaotiskt, vilt och lekfullt – Grotesco är tillbaka!

Delar av Grotesco-ensemblen. Från vänster: Jonas Kahnlund, Hanna Löfqvist, Erik Wernquist, Micke Lindgren, Per Andersson, Rikard Ulvshammar, Emma Peters, Viktor Titelman och Henrik Dorsin.
Delar av Grotesco-ensemblen. Från vänster: Jonas Kahnlund, Hanna Löfqvist, Erik Wernquist, Micke Lindgren, Per Andersson, Rikard Ulvshammar, Emma Peters, Viktor Titelman och Henrik Dorsin.

Det har dröjt nästan tio år sedan Grotesco släppte sin andra säsong, men nu är de äntligen på gång med nya avsnitt. Vi har träffat en av medlemmarna för att höra vad det är som kommer och prata minnen ur tidigare säsonger.

De första två säsongerna finns att se i SVT Play.

Hej Micke Lindgren medlem i humorgruppen Grotesco. Ni ska snart spela in en tredje säsong av Grotesco - hur känns det?

–Vi känner nog mindre press nu men det är större förväntningar vilket kanske låter lite motsägelsefullt från vårt håll. Det kanske blir värsta floppen. Jag tror att vi inte känner samma stress över att lyckas. Alla är rätt etablerade nu och har egentligen en massa annat att göra. Men Grotesco är vår experimentlåda där vi fortsätter utforska om vi kan hitta på nya originella grejer och ny humor.   

Vad kommer vi få se i säsong tre? 

–Det blir åtta helt olika avsnitt, där vi leker med genrer och olika humorformer. Det är Grotescos ton genom hela serien men om du gillar ett avsnitt kanske du hatar nästa, eller tvärtom. Vi kallar nya säsongen ”Grotescos sju mästerverk - en serie i åtta avsnitt”. Det blir ettsurrealistiskt kammarspel, en musikal, en mockumentär, en stillsam novellfilm, en metathriller, en valvaka och ett supertramsigt sketchavsnitt. Jag tror att det är något nytt, att göra en humorserie på det här viset med så tydligt uppdelade humorformer, en för varje avsnitt. Kanske en skitdålig ide. Men det ska bli spännande att se hur det tas emot.  

SVT släpper de två första säsongerna av Grotesco i SVT Play den 5 mars. Där vi åter får knyta bekantskapen med Bestefar, Trubbe Mollberg, Tingeling, Svennen och många fler.  

Vad minns du från när ni gjorde första säsongen?

–Roligt, kaotiskt, vilt och lekfullt. Alla kunde jobba hur mycket som helst, vi brydde oss inte om pengar, ingen hade familj och vi kunde vara uppe hela nätterna. Det var okomplicerat för drivkraften och glädjen var så tydlig men även mer bråkigt inom gruppen för alla var måna om att det skulle bli rätt och bra. Det var första gången vi fick göra vår grej i offentligheten som humorgrupp och vi kände att mycket stod på spel.   

Han fortsätter:   

–Med åren har vi landat lite och tar det mer piano. Vi försöker vara mer toleranta mot varandra, allt behöver inte bli perfekt och vi behöver inte bråka om allt. Men det är faktiskt en ganska jobbig process, det tror inte folk, men det har det alltid varit. 

Har du någon favoritsketch ur tidigare säsonger?

–Bestefar og jeg måste nämnas, den är ju vår första klick-succé. Men sedan finns ju andra favoriter som Bögarnas fel och Portal till Göteborg där Globen rullar iväg och så pargrillningen där jag tar upp en pistol och skjuter den irriterande grannen Tord. Det var en kul tankekedja som är väldigt karakteristisk för Grotesco. Vi låter en boll rulla och så vet man inte vart den ska ta vägen. En annan personlig favorit är Den stora konspirationsteorin där vi trovärdigt och väl underbyggt avslöjar att Hitler är far till kung Carl Gustaf och att Victoria alltså är Hitlers barnbarn. 

Kan man skämta om vad som helst?

–Ja det tycker jag men det måste vara roligt. Satir är speciellt, om det inte berör eller upprör är det inte bra satir. En tumregel är att man ska sparka uppåt, men det är inte alltid sant. Vårt jobb är att få folk att skratta. Och sen får man ta ansvar för det man säger. Men humor dateras också ganska snabbt. Det man skojade om för ett år sen, eller ibland ett par veckor sen, kanske inte funkar idag.

–Till exempel sketchen Windows-CP var kul 2007 men den funkar såklart inte lika bra idag, för operativsystemet Windows XP finns inte längre. Vår egen humor förändras också, grejer som sketchen Handikapp-OS där vi sköt prick på rullstolsbundna som sköts iväg i katapult, är lite sådär barnsliga chockeffekt-idéer som kanske tilltalar en ung hjärna. Jag tycker fortfarande det är kul med de idéerna kommer inte riktigt idag, vi går inte igång på det på samma sätt.   

Ensemblen gjorde även sketchen The Trial som är en klassisk genreparodi på amerikanska rättegångsfilmer som Juryn, Missisippi brinner och Pelikanfallet, där en New York-advokat åker ner till amerikanska södern för att försvara en man som åtalas för ett brott han inte begått.   

I sketchen The Trial är en i ensemblen sminkad till afroamerikan. Hur tror du tittare ser på det i dag? 

–Bra exempel på att samtiden förändrats, det var ju innan blackface-debatten förts i Sverige. Men det är inget blackface i bemärkelsen karikatyr av en afroamerikan, uatn en parodi på en viss genre av film, ett sydstats-rättegångs-drama om en oskyldigt åtalad svart man. Men jag kan förstå att man kan ta illa vid sig. När vi gjorde den var vi yngre och mer aningslösa och hade vi gjort scenen i dag hade vi gjort annorlunda. 

Hur blir sketcherna till?

–Vi brukar åka iväg. Nu senast inför säsong tre kom Henrik Dorsin med idén att vi skulle åka någonstans där det finns en mysig pub. Så han googlade "mysig pub" och hittade ett ställe som ligger helt åt helvete off på engelska vischan. Ganska nära där de spelade in Pang i bygget. Annars har vi varit på Malta, Mallorca, Trosa och i ett jävligt deppigt rum på Kungsholmen. Vi tror att det är ett bra recept.


Inspelningarna av tredje säsongen drar igång nu i mars och visas i SVT i höst.   
 

>>Se de två första säsongerna av Grotesco  

>>Se Grotesco-en nära döden revy