Mensens plats i konsten och kulturen

Kvällens Kobra handlar om mens.
Kvällens Kobra handlar om mens.

Den 28 maj är det den internationella mensdagen. Därför har vi plockat fram Kobras program om mens, som sändes i höstas. Kobra tittar närmare på mensen inom populärkulturen och konsten – och som folkrörelse och aktivism.

Syftet med mensdagen är att bryta tystnaden kring mens och de utmaningar den medför för kvinnor runt om i världen.
Mensen påverkar hälften av jordens befolkning fem dagar i månaden i över 30 år, men är ändå något man helst inte låtsas om. Även inom populärkulturen har mensen varit något skamligt och problembelagt. Men nu håller vårt sätt att se på och prata om mens på att förändras.

Genusforskaren Lauren Rosewarne undersöker hur mens har skildrats genom tiderna. Precis som de flesta andra produkter har mensskydd plötsligt börjat säljas med humor och stil – kanske är det reklamen som banar väg för kulturen? Kristofer Lundström möter regissörerna Jamie McCelland och Pete Marquis. Deras reklamfilm för mensskydd, ”First Moon Party”, blev en viral succé.

När programmet först sändes den 22 oktober 2014 räknade man med att 17,3 procent av alla kvinnor har mens – ungefär 334 miljoner människor som alla samtidigt blöder. Det är klart att en sådan folkrörelse sätter sina spår i kulturen. Vi har träffat menskonst-pionjären Judy Chicago.

Mens som konstform var aktuellt redan på 1970-talet, idag håller ett helt gäng konstnärer och författare på att omformulera hur vi pratar om saken. Många kallar sig mensaktivister. Kobra intervjuar bland andra serietecknaren Liv Strömquist, vars sommarprogram i fjol blev ett slags startskott. Efter det har mensfläckarna dykt upp på allt fler ställen.

Programmet publicerat i SVT Play i samband med internationella mensdagen den 28 maj 2015.