Varför är det lågt eller inget ljud på SVT Play?
Ljudet upplevs som lågt eller är helt frånvarande.
Möjliga orsaker
Lågt eller inget ljud på SVT Play kan bero på att ljudinställningarna är satt till lågt eller att den egna uppkopplingen är ojämn. Är din enhet kopplad till externa ljudkällor som högtalare eller hörlurar kan dålig anslutning mellan enheterna påverka ljudet.
Vad kan jag göra?
- Säkerställ att din enhet och SVT Play-appen är uppdaterade till den senaste versionen.
- Kontrollera att din uppkoppling är stabil.
- Säkerställ att ljudinställningarna på SVT Play och i din enhet är satta till önskad volym.
- Om du använder externa ljudkällor, säkerställ att anslutningen mellan enheterna fungerar.
Om detta inte fungerar, följ vidare steg utifrån apparat:
Webb
- Klicka på Spela upp för att börja titta ett program på SVT Play.
- När en video spelas upp, leta reda på volymikonen i spelarens kontrollfält. Håll muspekaren över ikonen tills du ser volymreglaget. Dra sedan reglaget ända upp för maximal volym.
- Om du tittar i en webbläsare ska du se till att ljudet i webbläsarfönstret inte är avstängt genom att leta efter Ljud av-ikonen på SVT Play-fliken under uppspelning. Om ljudet är avstängt trycker du på ljudikonen.
- Se till att volymen på din dator också är uppskruvad.
- Stäng andra webbläsarflikar, appar eller program. SVT Play streamingprestanda kan förbättras om du stänger andra flikar i din webbläsare och andra appar och program som använder datorns minne och bearbetningsresurser.
Har du installerat ett antivirusprogram?
Ibland kan antivirusprogram störa spelaren som SVT Play använder för att spela upp serier och filmer.
Testa att avsluta ditt antivirusprogram och spela upp serien eller filmen igen. Om en film eller serie fortsätter att spelas upp när du har avslutat ditt antivirusprogram kan det tyda på att programvaran är inaktuell eller att den oavsiktligt hindrar SVT Play från att spela upp. Kontakta tillverkaren av ditt antivirusprogram för att få hjälp med dessa problem.
Apple TV
- Välj Inställningar på Apple TV:s hemskärm.
- Välj Ljud och video.
- Välj Dolby (Surround-ljud för Apple TV 4).
- Välj Auto för att aktivera surround-ljud (Bästa tillgängliga kvalitet för Apple TV 4).
- Prova SVT igen.
Om ljudvolymen fortfarande är låg upprepar du steg 1–3 och väljer sedan Av för att inaktivera Dolby (Stereo för Apple TV 4). Prova sedan SVT Play igen.
Samsung smart-TV
- Tryck på knappen Meny på fjärrkontrollen till din Samsung-tv.
- Välj Ljud.
- Välj Ytterligare inställningar.
- Om du inte ser Ytterligare inställningar väljer du.
- Ställ in Automatisk volym på Normal.
- Prova SVT igen.
Nvidia Shield
- Välj Inställningar (Settings) på Nvidias startskärm.
- Välj Bild och ljud (Display & Sound).
- Välj Avancerade inställningar (Advanced settings).
- Välj Surround-ljud (Surround Sound).
- Välj Auto.
- Prova SVT Play igen.
Om problemet kvarstår
Om problemet kvarstår så ska vi försöka hjälpa dig. Kontakta oss gärna via vårt hjälpformulär som du hittar här.