Foto: TT

800.000 kunder blev av med tv-kanaler

Uppdaterad
Publicerad

I natt blev det mörkt i rutan för omkring 800.000 tv-tittare i Sverige som är kunder hos Bredbandsbolaget och Canal Digital.

Bolagen som ägs av norska Telenor har inte lyckats komma överens med TV-bolaget Discovery Networks, vilket innebär att hundratusentals svenskar förlorade tillgång till ett antal tv-kanaler.

Det handlar om Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, TLC, Eurosport och Discovery-kanalerna och Viasat-kunder förlorar möjligheten att se Kanal 5.

Förhandlingarna strandade

Konflikten har handlat om en förnyelse av sändingsavtalet som gick ut i natt, där parterna inte har kunnat komma överrens om en ny prisnivå.

– Tyvärr har Discovery benhårt stått fast vid sina krav in i det sista. Vi har försökt få dem att acceptera en lösning som inte leder till allt för stora prishöjningar, men de har nu i stället valt att neka oss att sända deras kanaler, säger Bredbandsbolagets chef Jonas Hegerborn i en video på företagets Facebook-sida.

Telenor-företagen hävdar att Discovery vägrat acceptera en kompromiss, och att man inte varit beredd att höja kostnaden för sina kunder. Discovery har en annan syn på saken:

– I dag är en sorgens dag för oss och vi är ledsna att tittarna kommer i kläm. Men vi har hela tiden bara velat ha samma ersättning som alla andra svenska kanaler får. Vår ersättning från Telenor har legat stilla sedan 2007 medan de har höjt priset på sina produkter till kunderna, säger Dan Panas, presschef på Discovery Networks i Sverige.

Discovery har varit i liknande konflikter under de senaste åren: I slutet av 2014 och i början av 2015 stängdes samma kanaler av för Boxer och sedan för Telias kunder. Även där gällde konflikten ersättningsnivåerna.

Kritik från tittare

På tv-tjänsternas Facebook-sidor har hundratals upprörda tittare nu hört av sig efter att förhandlingarna misslyckats.

”Så jävla illa. Se bara till att fixa detta”, skriver en av de drabbade Canal Digital-tittarna.

”Katastrof att detta drabbar kunderna! Den ev prisökning som Discovery kräver får väl ni som företag ta”, skriver en kund till Bredbandbolagets kundtjänst.

Canal Digital-kunder kommer att erbjudas fri tillgång till leverantörens sportutbud medan förhandlingarna fortsätter. Bredbandsbolagets kunder får även de tillgång till ett sportutbud samt ett antal andra kanaler.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.