Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Rosslyn Chapel utanför Edinburgh i Skottland har blivit populärt sedan Da Vinci-koden. Foto: TT

Populärkultur allt viktigare för turism

Varför lockar en tegelvägg i London och ett gammalt kapell i Skottland? Platser som ingen tidigare brydde sig särskilt mycket om. Svaret är populärkulturella referenser, något som blir allt viktigare för besöksnäringen.

Kurt Wallanders Ystad och Lisbeth Salanders Stockholm har dragit turister från både när och fjärran till Sverige. En avhandling från Lunds universitet visar hur böcker och filmer styr turisternas beteende.

– Populärkulturen tar sig in i både guideböcker och andra medier, så det är effekten tillsammans man måste titta på för att förstå det här fenomenet, säger Maria Månsson, forskare vid Lunds Universitet.

Perrong 9 3/4 nåbar utan magi

Hon valde själv att studera skotska Rosslyn Chapel i sin avhandling. Innan boken Da Vinci-koden gavs ut var den enda informationen om kapellet i guideböckerna ett telefonnummer. I dag har besökarna mångdubblats, och guideböckerna är inte sena att fylla på.

– Nu lyfts det fram att Rosslyn Chapel är en av de viktigaste platserna att besöka i det här området, säger Månsson.

Och hur var det med den där tegelväggen? Jo, den fiktiva perrongen 9 3/4 på Kings Cross Station omnämns i böckerna om Harry Potter. För att nå själva perrongen krävs ett visst mått av magi, men det har inte stoppat stationen från att sätta upp en skylt.

Fakta: För bokmalar och filmnördar

Visa

Notting Hill i London populariserades genom filmen med samma namn.

Sagan om ringen har fått turisterna att strömma till Nya Zeeland

Sex and the city-turer lockar fortfarande i New York.

Game of thrones har börjat dra folk till en stor mängd inspelningsplatser världen runt.

Vimmerby har satts på kartan av Astrid Lindgren.

En bar i Tokyo har kunnat chockhöja priserna sedan Lost in translation gick på biograferna.

Highclere Castle utanför Hampshire är ett måste för Downtown Abbey-följare.

Källa: Lunds universitet och turistsajter

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer