Apokalyptisk syndaflod öppnar Östersjöfestivalen

Uppdaterad
Publicerad

När Östersjöfestivalen inleds är det med en biblisk berättelse med tydliga kopplingar till vår tid. Festivalen, som förenar klassisk musik och samtal om klimat och hållbarhet, visar operan Noas ark – en berättelse om hur naturen hämnas människans illdåd.

– Vi behöver inte göra något ljusare än vad det är, säger regissören Dan Turdén till Kulturnyheterna.

Under Östersjöfestivalens första dag förvandlas Berwaldhallen till ett enormt skepp där publik, musiker och operasångare tillsammans färdas på den syndaflod som sveper över jorden för att straffa människorna för deras utsvävningar.

Huvudpersonen Noa får i uppdrag av Gud att rädda människor och djur, ett bud som han tar på stort allvar. Hans hustru omger sig hellre av vindrickande väninnor än att följa med Noa.

– Jag tänker att vi alla har de där två krafterna i oss. Man vill dels sortera den lilla topsen i rätt plastinsamlingslåda för att rädda världen – man tar det på sina axlar – men samtidigt vill man åka två veckor till Thailand med all inclusive, säger regissören Dan Turdén till Kulturnyheterna.

Ett samarbete mellan proffs och amatörer

Den interaktiva operan, i vilken publiken får vara med och sjunga, skrevs på 1950-talet av den brittiske tonsättaren Benjamin Britten. Kompositören hade tydliga önskemål om hur operan skulle framföras: barn och vuxna ska blandas på scen och musiken är skriven för att framföras gemensamt av professionella musiker och amatörer.

På Berwaldhallens scen finns musiker från Radiosymfonikerna, ungdomsorkestrar från Stockholmsområdet, barnkörer från Adolf Fredriks kyrka och Uppenbarelsekyrkan och professionella operasångare och skådespelare. Framför en stor projektion av våldsamma vågor uppförs det apokalyptiska verket.

”Hot om undergång för oss samman”

– Vi behöver inte göra något ljusare än vad det är. Konstens uppgift i det här läget är att ventilera det som publiken redan bär på. Vårt förhållningssätt till hot om undergång för oss samman med personerna på scen och jag hoppas att man kan identifiera sig med dem, säger Dan Turdén och fortsätter:

– Men att en stor barnkör bär en av de viktigaste rollerna i operan, det är väldigt hoppfullt att både få titta på och jobba med som vuxen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.