Midnattssol. Foto: SVT

Arlas drick-kvarg hyllas i SVT-serien

Uppdaterad
Publicerad

I SVT:s nya thrillerserie ”Midnattssol” bjuds den ena huvudpersonen på Arla-produkten ”Drick-kvarg” med tillhörande hyllning av drycken. Misstänkt produktplacering – men Arla säger sig inte vara inblandade.

”Midnattssol” är SVT:s stora höstsatsning, inspelad i Kiruna och Paris. En knapp halvtimme in i första avsnittet har två av huvudrollsinnehavarna, skådespelarna Gustaf Hammarsten och Peter Stormare, släpat in en tung spis i den förstnämndes kök.

De båda pustar ut, varpå Hammarsten vänder sig mot Stormare och undrar:

– Vill du ha något att dricka?

Han tackar ja. Gustaf Hammarsten plockar ut två flaskor ur kylskåpet, räcker fram en av dem synligt och säger:

– Drick-kvarg, ny smak, granatäpple. Den är bra för magen. Prova!

Båda dricker. Gustaf Hammarsten utbrister:

– Visst är den god? Den är bra för prostatan också.

Arla förvånade

Produkten med just nämnda smak lanserades av Arla för två år sedan. Men enligt företaget finns inget avtal om produktplacering i ”Midnattssol”.

Arla Foods sponsrings- och eventchef Fredrik Larm är nöjd och förvånad när SVT ringer upp.

– Jag kände inte till det, men en kollega till mig uppmärksammade mig på att vi hade synts väldigt bra i serien. Det är bra fokus på produkten och man pratar fint om den. Först frågade jag mig om vi hade något samarbete som jag missat, men jag har kollat upp det nu – det har vi inte.

Är det vanligt att lyftas fram på det här sättet utan att behöva betala?

– Just ett sådant här fokus på en enskild produkt är inte så vanligt. Vi är tacksamma för alla som lyfter våra produkter, det är bara att tacka och bocka.

Manusförfattaren förnekar produktplacering

”Midnatssols” manusförfattare Måns Mårlind dementerar att det skulle röra sig om produktplacering. Han säger att kvargen spelar en viktig roll i berättelsen.

– Gustaf Hammarstens karaktär ska vara en avslappnad och modern man. Han är mjuk, kan prata om sex med sin dotter och är allting som Kiruna och Peter Stormare inte är. Jag hade hört att granatäpple är bra för prostatan och tyckte det skulle vara roligt om Gustafs karaktär pratar öppet om det. Det blir en obekväm stämning.

– I manus har jag nog skrivit att det skulle vara drickyoghurt, men vår rekvisitör fick inte tag på det. Vad jag förstår fanns just granatäpple-smaken bara i kvargform. Men kvarg passade ännu bättre, det är lite trendigt och passar bra in på Gustafs karaktär.

Ni tänkte aldrig på att det kan uppfattas som reklam?

– Nej, inte alls. Men har vi begått ett misstag så är jag väldigt ledsen för det. Kvargen är där för att sätta karaktärerna.

Sändningstillståndet

”Midnattssol” produceras av ett svenskt och ett franskt produktionsbolag tillsammans med bland andra SVT.

I SVT:s sändningstillstånd står det att SVT inte får sända program med produktplacering. Undantag kan göras för sport och tv-serier om programmet ”inte på ett otillbörligt sätt gynnar kommersiella intressen” och tittaren informeras om placeringen i början och slutet av programmet. Arla nämns inte i för- eller eftertexter till ”Midnattssol”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.