Se hur tekniken fungerar i klippet. Foto: Elizabeth Watson

Bakom kulisserna: Så görs tv-serien Karma och Jonar i spelmotor

Uppdaterad
Publicerad

När berättelsen om Karma och Jonar ska bli tv-serie använder Viaplay Studios teknik från tv-spel för att skapa den animerade världen på rekordtid.

Karma och Jonar är enligt Viaplay studios den första tv-serien som görs helt och hållet i en spelmotor. Tekniken kommer från tv-spelen, där figurerna på skärmen måste kunna röra sig precis som spelaren vill.

– Det är bara fantasin som sätter gränser för vad vi gör här. Om du tar en pinne så säger vi att det är ett svärd, och sitter du på en låda kan vi säga att det är en enhörning, säger regissören Alexander Gustavson. 

Han sitter på en låda som står på högkant på golvet, men på skärmen på väggen syns samma låda som en kraftig stubbe.

– Det specifika med att jobba med en spelmotor är att vi kan få upp referensskärmarna som ett fönster in i den virtuella världen. På fyra monitorer kan vi i realtid se skådespelarna, vi kan se miljön, vi kan till och med se vinden i träden, säger Alexander Gustavson.

Rummet fullt av kameror

Sara Edwardsson spelar två av rollerna i serien. Hon tar några danssteg för att visa hur tekniken fungerar: rummet är fullt av kameror som läser av hennes rörelser och skickar signalerna till spelmotorn som i sin tur skickar dem vidare till en skärm på väggen. En liten animerad figur på skärmen kopierar hennes dans i realtid.

– Jag är van att leka eftersom jag jobbar mycket mot barn, men det här är extra mycket lek, väldigt fysiskt och spännande, säger skådespelaren Sara Edwardsson. 

Baserad på böcker av Zelda Falköga

Böckerna om Karma och Jonar är skrivna av författarpseudonymen Zelda Falköga och illustrerade av Henric Aryees. De har sålt i över hundra tusen exemplar och handlar om två barn från rivaliserande familjer som går samman för att rädda världen från Stendraken. 

– Den är mitt i prick i den här åldern när fantasin flödar och det är lite farligt, lite läskigt, men fortfarande snällt, säger Sara Edwardsson.

20 scener per arbetsdag

Den första tv-serien som använde sig av tekniken var The Mandalorian, som kom förra året. Men där handlade det om enstaka scener. Fördelen med att spela in hela serien i spelmotorn, menar Alexander Gustavson, är snabbhet:

– Vi spelar in 310 scener på fyra veckor, ungefär 17-20 scener per dag. På en vanlig filminspelning tar det kanske en halv dag att förflytta sig från en scen till en annan. Med spelmotorn trycker vi bara på en knapp och då är skådespelare och rekvisita där. Det är bara att köra igång, säger Alexander Gustavson.

Se mer om hur tekniken fungerar i klippet ovan.

Karma & Jonar

Berättelsen om Karma & Jonar består av fem böcker för barn i åldern 6-9 år: KlipptrollenFlyktenLyras ÖNagdabergen och Stendraken.

Böckerna är illustrerade av Henric Aryee och skrivna av författarpseudonymen Zelda Falköga.

Serien som produceras av Viaplay Studios beräknas ha premiär i slutet av 2022.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.