Redan som mycket ung hittade hon sitt uttryck i skådespeleriet. Den professionella scendebuten gjorde hon i 20-årsåldern på Malmö stadsteater, som under 1950-talet firade sin storhetstid med Ingmar Bergman vid rodret. Foto: Bo-Aje Mellin/SVT

Krönika: Bibi Andersson var både stjärna och humanist

Uppdaterad
Publicerad
Krönika ·

Redan som mycket ung hittade hon sitt uttryck i skådespeleriet. Den professionella scendebuten gjorde hon i 20-årsåldern på Malmö stadsteater, som under 1950-talet firade sin storhetstid med Ingmar Bergman vid rodret. Bibi Andersson var en perfektionist och humanist.

Anna Hedelius

Teaterkritiker

Bibi Anderssons kolleger på teatern hette bland annat Max von Sydow, Gunnel Lindblom, Ingrid Thulin, Allan Edwall och Gunnar Björnstrand. Under vintrarna spelade de teater, och under sommarens speluppehåll filmade de – Sommarnattens leende, Det sjunde inseglet, Smultronstället.

Firat triumfer på teatern

Jag föreställer mig att livet för det kringflackande filmarbetargänget inte var helt olikt det som den resande skådespelartruppen förde i Det sjunde inseglet där Bibi Andersson spelar skådespelerskan Mia mot Nils Poppes Jof. Rollen var typisk för henne. Ung, chosefri till synes sorglös, men visst anar man redan här även oron och de svarta stråken? Många år senare når denna hennes komplexitet sin fulländning i Bergmans Persona, i vilken hennes syster Alma ska hålla Liv Ullmans tigande skådespelerska sällskap.

Anderssons filmografi är diger och spänner över mer än fem decennier, men även på teatern har hon firat triumfer. På Dramaten medverkade hon i flertalet uppsättningar, bland annat som Nora i Ett dockhem 1972 och mor Åse mot Börje Ahlstedts Peer Gynt 1991.

Internationell karriär och mångfaldigt prisad

Samhällsengagemanget hade hon med sig från begynnelsen. I samband med kriget i forna Jugoslavien var hon en av initiativtagarna till stiftelsen Open Road Sarajevo med syftet att främja kulturens återuppbyggnad i landet.

Hyllad i Sverige och med en internationell karriär, mångfaldigt prisad. Kanske säger det något om hennes mognad som skådespelare att hon fick tre av sina fyra Guldbaggar (vilket i sig är rekord!) efter 60 år fyllda. Just föreningen av det jordnära och det eleganta är något av hennes signum.

Perfektionist och humanist

Detta gällde inte minst privat. Via goda vänner hade jag ett par somrar förmånen att vistas i det hus hon tillsammans med maken Gabriel Mora Baeza ägde i södra Frankrike. Ett fantastiskt hus som tillät snofsiga poolpartyn under månen och stjärnorna. I sitt hem på Djurgården stod hon en midsommar otvunget vid min sida då jag stekte köttbullar till lunchen. Hon var redan märkt av sjukdom men mycket noga med att få till rätt saftighet och rondör. 

Perfektionist och humanist. En oslagbar kombination. Bibi Andersson kommer att fattas oss.

Det här är en krönika

Reflektionerna är skribentens egna. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.