Det är Medieakademien som tillsammans med analysföretaget AItellu sammanställt listorna över de mest inflytelserika och opinionspåverkande svenskarna på Twitter under 2014. Och enligt mätningen tar alltså Carl Bildt (M) plats i topp. Han petar därmed ner en annan flitig twittrare, Jonas Gardell från guldplatsen.
Man efter man
På topplistan över de tio mäktigaste svenskarna på Twitter finns det bara män med. Och det här är något som Lina Thomsgård, grundare av Rättviseförmedlingen, menar att man måste arbeta mot. Ett sätt är att inte bara sprida vidare de etablerade och dominerande rösterna i debatten, menade hon i samband med att Twittertoppen presenterades.
Twitterbarometern omfattar förutom topp tio-listan en lång rad andra topplistor. Och här var det inte lika glest mellan kvinnorna. Årets Twitterkomet blev till exempel artisten Zara Larsson, som också är ett bra exempel på hur Twitter utvecklats under det gångna året, menar Emanuel Karlsten.
– Tonåringarna har kommit in starkt och skapat olika kulter kring de som de följer, säger han.
Följer alla, följer Gud
Högst upp bland landets journalister hamnar Expressens Niklas Svensson, som enligt Emanuel Karlsten använder sig av strategin att följa alla de som väljer att följa honom på Twitter för att på det viset skapa ett slags band till sina läsare. En strategi som alltså varit framgångsrik i det här fallet, men inte är ett absolut krav för att lyckas på Twitter. Annika Lantz är till exempel med på topp fem på komikerlistan, men följer bara ett Twitterkonto: @TheTweetOfGod.
De parametrar som undersökningen bygger på är antal följare, antalet följares följare samt antalet retweets.