Adlibris lager Foto: TT/Cleis Nordfjell

Adlibris vill att förlagen sänker priserna

Uppdaterad
Publicerad

Bokbranschens försäljning ökar som helhet, men enbart tack vare intäkterna från digital försäljning och ljudbokstjänster. För att öka försäljningen av fysiska böcker vill nätbokshandeln Adlibris att förlagen går med på en prissänkning.

Enligt Adlibris vd Johan Kleberg är bokbranschens prissättning förlegad och glappet mellan priset på nyutgivna böcker och pocketböcker för stort, vilket branschtidningen Svensk Bokhandel var först att rapportera om. Ett rimligt pris på en ny roman borde istället vara mellan 120 och 130 kronor, enligt nätboksjätten.

Vill att förlagen sänker priserna

En sådan prissättning innebär att förlagen behöver gå med på en prissänkning på mellan 30 och 40 procent, något som författarförbundets ordförande Gunnar Ardelius tror skulle gå ut över författarna.

– I likhet med andra distributörer, som flyttat fram sina positioner inom bokbranschen de senaste åren, så gör man det på bekostnad av de som redan har det sämst ställt i branschen och det är ju författarna, säger Gunnar Ardelius till Kulturnytt.

”Bokbranschen är inte känd för att vara blixtsnabb”

Johan Kleberg tror att man tvärtom skulle generera mer pengar till författarna eftersom man med en prissänkning skulle kunna sälja fler böcker. Och han är övertygad om att oavsett om förlagen går med på att sänka priserna så kommer priserna att sjunka på sikt.

– Bokbranschen är inte känd för att vara blixtsnabb men att prissättningen kommer gå åt det här hållet är jag övertygad om, säger Johan Kleberg till Kulturnytt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.