Försiktigt positiva, men inte övertygade. Richard Herold, Dorotea Bromberg och Daniel Sandström reagerar på nyheten om Norstedts nya ägare. Foto: TT

”Förstår de långsiktigheten i bokbranschen?”

Uppdaterad
Publicerad

Den svenska bokbranschen har många frågor när det unga digitala företaget köper det anrika bokförlaget.

Daniel Sandström, litterär chef på Albert Bonniers förlag, är inte förvånad över köpet. Ryktena om att det unga företaget som har kallats bokbranschens Spotify skulle köpa Norstedts hade surrat ett tag. 

Storytel är ett växande företag och köpet av Norstedts är logiskt, menar han.

Försäljningen av Norstedts

– Storytel är ju framför allt ljud och det är möjligheterna för ljudaffärer som gör Norstedts intressant för dem. Det väcker ju frågor om allt som inte är ljud och de författare som inte är självklara i det formatet. Det är svårt för diktsamlingar att bli ljudböcker till exempel.

Daniel Sandström menar att köpet också väcker frågor kring hur de två företagskulturerna ska mötas.

– Storytel är en startupkultur, och har tidigare nekat anställda kollektivavtal. Jag undrar hur det ska kunna synkas med ett så författarnära och traditionstyngt förlag som Norstedts.

”Hittar de nya författare?”

Också Dorotea Bromberg på Brombergs förlag kände till ryktena om köpet. Hon är optimistisk över att ett stort förlag får en ägare som är hemma på den digitala marknaden och säger att hon iakttar köpet ”med stor nyfikenhet”.

– Vi förläggare måste förstå att det enda sättet att nå till våra läsare är att lära oss den digitala världen ännu bättre. Så länge folk vill ha berättelser så är det vår plikt att visa läsarna var de finns.

Samtidigt hoppas hon att Storytel tänker vårda Norstedts anrika varumärke.

– Det är inte många utanför branschen som inser vilken tid det tar att bygga författarskap. Jag förstår att Storytel vill komma åt Norstedts titlar, men hittar de nya författare, förstår de långsiktigheten i branschen? Jag vet inte om den inställningen finns hos Storytel, men jag hoppas det, säger Dorotea Bromberg.

Öppnar nya möjligheter

Richard Herold, förlagschef på Natur & Kultur tror att köpet kommer pressa Bonniers och Norstedts in i en försäljningskamp som öppnar nya möjligheter för andra förlag på den svenska marknaden. På Facebook skriver han:

– Nu har vi verkligen två jättar i branschen som till stor del kommer att driva på åt samma håll: de breda kommersiella böckerna som funkar i alla format. Gissningsvis blir konkurrensen dem emellan hårdare och det öppnar upp sig för oss som ägnar oss långsiktigt åt kvalitet och djup. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Försäljningen av Norstedts

Mer i ämnet