Fridolin: Läromedelsförlagen har en uppgift att göra

Uppdaterad
Publicerad

Kulturnyheterna har under veckan rapporterat om den underrepresentation av kvinnor och europeiska dominans som finns i de svenska läromedlen. En utveckling som nu oroar både lärarkåren och utbildningsminister Gustav Fridolin (MP).

Kulturnyheterna kan i sin granskning konstatera att ungefär 15 procent av de omnämnda personerna i sex undersökta läroböcker i historia är kvinnor. Dessutom kommer 89 procent av läroböckernas namngivna personer från Europa.

Johan Ryholt högstadielärare i SO-ämnena vid Vasa Real i Stockholm beskriver en situation som oroar, men är föga förvånad över resultatet.

Kulturnyheterna granskar

– Det som händer när man ska uppnå någon slags jämställdhet i undervisningen är att man behöver kompensera för att på andra sätt uppmärksamma kvinnor. Och det kan ju leda till en del extra-arbete, säger Johan Ryholt SO-lärare vid Vasa Real.

Skulle underlätta jobbet

Medvetenheten kring att läromedlen till stor del domineras av män är stor i lärarkåren, menar Johan Ryholt.

– Jag tror att man är medveten om att det är en skev representation. Att det är en klar övervikt av män som tas upp böckerna är tydligt, det är nog de allra flesta medvetna om. Det hade varit jätteskönt om böckerna varit mer jämställda från början, det skulle underlätta jobbet jättemycket.

Börja om från början

Varför tror du att förlagen inte gör reviderade upplagor?

– Det vet jag faktiskt inte, jag tror att det är så att det finns en lång tradition där man kanske är rädd att lärare inte ska uppskatta ändringen om man skulle ta bort vissa män. Jag tror att man i en ny läroplan skulle behöva börja om från början med böckerna istället för att revidera och utveckla de böcker man haft sen tidigare.

– Jag såg i inslaget igår om att det inte hänt särskilt mycket med läromedlen sedan 60-talet, det känns skrämmande. Det har ju hänt mycket i samhället under den tiden så läromedlen borde åtminstone spegla den utvecklingen, säger Johan Ryholt.  

”Förlagen har en uppgift att göra”

Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) har tagit del av Kulturnyheternas granskning och de siffror som framkommit.

– Det är så klart oroande. Lärare behöver verktyg för att förverkliga det som finns i kurs- och läroplaner. Om inte läroböckerna täcker in de kunskapskrav vi faktiskt ställer på eleverna så blir ju också arbetsuppgiften för lärare att hitta rätt uppgifter och information mycket större. Därför är det viktigt att läroböckerna svarar mot det som vi sagt att man faktiskt ska lära sig i skolan, och när det är så här skev jämställdhet och skev fördelning så gör de inte det, säger utbildningsminister Gustav Fridolin.

Tänker du göra något åt det här?

Jag träffade läromedelsförlagen förra året efter att det då kommit fram uppgifter om att jämställdheten är väldigt skev i våra läromedelsböcker. Sedan dess har man börjat diskutera ett närmare samarbete mellan Skolverket och läromedelsförlagen. Men kursplanerna är inte nya utan de har vi haft sedan 2011. Ändå verkar det som står i kursplanerna inte riktigt återspeglas i läromedlen. Där har läromedelsförlagen en uppgift att göra, säger utbildningsminister Gustav Fridolin.

Kulturnyheterna har vid upprepade tillfällen sökt representanter för skolboksförlaget Liber, men de har avböjt att vara med i en intervju. Förlaget Gleerups svarar däremot via mail att frågan kring genus är komplex och att ”man kan beskriva och berätta om kvinnors liv och levnadsvillkor utan att nämna namn, och i frågeställningar lyfta kritiska perspektiv”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kulturnyheterna granskar

Mer i ämnet